2013 WHITBY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2013 WHITBY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2013 WHITBY

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

02 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Whitby

DOOR EEN KANAALRAT NAAR WHITBY

Wat een eenvoudig reisje leek te gaan worden
De Toerzeilers organiseerden 17 – 26 auustus een reisje naar Whitby midden Engeland. Een tocht van 3 dagen en 2 nachten zeilen. Helaas kon Janny zich niet vrij maken en gingen er 2 opstappers mee. Een ervaren en bekende vrouw en een ervaren maar onekende man. Onze boot was aangewezen als “Groepsleider” van ons groepje van 3 schepen die zouden vertrekken uit Den Helder.

Gaan of niet gaan.
De weersvoorspelling gaf aan dat er een depressie uit het kanaal zou komen met 35 knopen wind ( 8 Bft ). Genoeg om de reis naar Whitby af te gelasten. Het hoogtepunt zou komen in de nacht van zaterdag op zondag en we verwachtten windstoten van max. 9 a 10 Bft. Bij de avondpalavers van vrijdagavond was iedereen bewust van het zware weer en toch wilde iedereen vertrekken. De groep uit IJmuiden vertrok direct op vrijdagavond tussen 22.00 en 23.00 uur. Wij uit Den Helder zaterdag om 05.30 uur en die uit de Roompot om 08.00 uur.

Toen kwamen de golven
Op die manier hadden we allen hoop om voor de kanaalrat aan de overkant te zijn. Maar de rat won. Al vrij vroeg op zaterdagmiddag liep de wind op naar 25 tot 30 knopen. De golven die op de ondiepten van de Noordzee ontstonden braken over de schepen en spoelden de dekken en de kuip schoon. Voor de kleinste en dapperste, een 24 voeter, was het toen genoeg en keerde terug. Een van de schepen uit de Roompot kreeg problemen met het roer en moest uitwijken naar Lowestoft. Z’n duoschip ging solidair met hem mee. De rest ploeterde door en die schepen liepen in de loop van de zondagavond en maandagochtend veilig Whitby binnen.

Medisch delemma
Tijdens de reis bleek dat onze mannelijke opstapper was “vergeten” te melden dat hij ernstige medische problemen had en onvoldoende spullen voor de duur van de tocht. Dat gaf in Whitby de nodige strubbelingen. We hebben hem gelukkig voor ons en hem weer veiig terug kunnen brengen. Zijn doel om nog 1 keer een zware tocht te zeilen hebben we voor hem waargemaakt.

Groot feest
Dinsdagavond was onze club uitgenodigd door de Yachtclub voor een barbecue. Heel gezellig. In de stad Whitby was het die week FOLKWEEEK. Tientallen muzikanten zwierven over de straten op zoek naar een plekje om mee te kunnen jammen. Elk kroegje had z’n eigen genre muziek; folk, jaren 60 / 70, populair, acapella, enz. Echt voor ieder wel iets om bij aan te schuiven met gitaar, trekzak, fluit, eigen gemaakte instrument e.d. Ook een van onze jongens vond een plek om een lied ten gehore te mogen brengen. Geholpen door het plaatselijke gerstenat zongen wij, waar mogelijk, met volle borst mee.

Cultuur
Of je nu van muziek houdt of niet, er is veel te zien en te beleven in en om Whitby. Het plaatsje is toeristisch en heeft veel leuke winkeltjes, markthalletjes en kraampjes. Je kunt er volop vis & chips en andere echt Engelse lekkernijen krijgen. De omgeving is werkelijk schitterend. Je kunt er prachtige wandelingen maken. Een groep Toerzeilers liep in 3 uur naar Robinhoods Bay. En een groep ging met een van de stoomtreinen van Whitby naar het 1,5 uur verder liggende Pickering.

Walvissen en dolfijnen
De terugweg deed iedereen individueel. De eersten vertrokken al op woensdag en de laatsten op vrijdag. Hoe later je ging hoe meer kans op goede wind je had. Maar ja, als je op maandag weer moet werken . . . Een van de schepen had het geluk om nog een Minke Whale te zien. Ook dolfijnen zitten onder de kust bij Whitby. Als je daar wat langer of vaker bent zie je ze beslist. Bij ons aan boord was een makreel aan de haak al een hele belevenis. We zijn allemaal veilig weer thuisgekomen. Als volgend jaar de 25 ste Whitby-tocht weer samen valt met de Folkweek zijn we vast weer van de partij.

• 03 September 2013 - 09:11

Cees Speets:

Beste Frans.
    Leuk en goed geschreven verslag.
    Behoorlijk moedig van jullie om te proberen zo'n Kanaalratje voor te blijven. Ik weet er alles van...

Ook over de problemen met opstappers zouden we vanuit onze ervaringen, een leuke boom op kunnen zetten. Afijn het was desondanks toch een goede tocht.

Mocht het je deze winter te koud worden om te zeilen, kom dan gerust naar de Algarve, Portugal. Mijn boot ligt hier in Vila Real St. Antonio en dan kunnen we een oversteek Marokko of Gran Canaria doen.
    Met sportieve zeilers groet
    Cees Speets
    Schipper van de Boekanier

• 03 September 2013 - 11:34

MaxZeiler:

Frans wat een verhaal joh! Dus ik zou met die vooruitzichten beslist NIET zijn overgestoken. Ondanks de leuke vooruitzichten aan de overkant, zo'n festival klinkt wel erg aanlokkelijk! Wat een 'zak' van een opstapper hadden jullie aan boord zeg. Mag je ook lering uit trekken, bijvoorbeeld uitgebreid zeilprofiel te verlangen. Zelfs dan reken je overigens niet op zoiets. Hoop er ook nog eens te komen, dank voor je verslag. Grtz Joop s/y Fier Famke

• 01 April 2014 - 15:05

Hendrick:

hoi!!

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009