2014 DENEMARKEN II - Reisverslag uit Ebeltoft, Denemarken van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2014 DENEMARKEN II - Reisverslag uit Ebeltoft, Denemarken van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2014 DENEMARKEN II

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

10 Juli 2014 | Denemarken, Ebeltoft

WAT DOEN WE HIER ??

DE OOSTZEEHAVENS UITGESTORVEN.

We zeilen naar het Zuiden over de Oostzee en de havens die we aandoen zijn uitgestorven. De Barbeque-plaatsen, die er in elke haven volop zijn, worden door niemand gebruikt. Ook in de steden is bijna niets te beleven. Met de enkele passant krijgen we ook geen contact. Zeker niet met de Denen. In een enkel plaatsje vinden we nog een gezellig kroegje met beschonken Denen. De prijzen van drank vallen ons alleszins mee.

ASBEST EEN PROBLEEM ?

In Nederland doen we meer dan spastisch over een stofje asbest in de lucht. Nou, hier in Denemarken lijkt het alsof een derde van alle huizen, schuren en bedrijven een asbest / eterniet dekdekking hebben. Tijdens onze reis vorig jaar kwamen we amper eterniet tegen en als we het zagen dan werd het gewoon als wegverharding gebruikt. Dat stuift het beste. Voor de bedrijven die in Nederland klaar zijn met asbest opduimen die kunnen in Denemarken weer volop aan de slag.

NAVIGATIE FOUTEN

Navigeren is en blijft heel bijzonder in de Deense wateren. Hoewel het water nog ruimer lijkt dan ons Ijsselmeer en Wadden, de verraderlijke ondieptes zijn talrijk en met hooguit een enkele kardinaal aangegeven. De betonning is sowieso droevig in Denemarken. De tonnen zijn kleiner dan wat wij in de Nederlandse binnenwateren hebben en zeer slecht onderhouden. Ze zijn vaak verveloos en/of beschadigd en sommigen liggen plat op het water of zijn half gezonken. Niet te zien dus.

ZEEREUZEN

Dan het Kieler-kanaal door tussen alle enorme vrachtschepen in. Van dichtbij lijken ze nog groter maar niet meer bedreigend als je ze op ramkoers hebt op zee. In het kannaal mogen ook zij maar 8 knopen en dat is maar goed ook. We hadden voor de nacht een baaitje in het kanaal gekozen en later op de avond kwam nog even een zwaar belagen schip met een hogere snelheid langs. Boeg- en hekgolven trekkend van ruim een meter. Dan lig je echt even helemaal op de kop tussen de aanlegpalen.

ONDERZEEER

Na het enerverende Noord- Oostzee kanaal ( Kielenkanaal ) zit je zowel in de Duitse bocht en ook in de stroming van getij en de Elbe. Met de Zuidwestenwind van 20 – 25 knopen tegen en 5 knopen stroom mee ontstaan in het ondiepe water bij Cuxhaven golven en rollens waardoor je boot veranderd in een heuse onderzeeeer.

BREAK

Na een lange (re ) zeereis is het heerlijk om weer een paar dagen op Vlieland te vertoeven. Wandelen langs het strand, heerlijk en gezellig uit eten, elke dag zeehondjes en prachtig weer. Als we daar zijn vragen we ons steeds af waarom we zonodig verder weg moeten. Maar ja, de zee is er vast niet voor niets.

WORDT VERVOLGD

Als we echt weer op reis gaan komen de nieuwe verhalen wel weer los, Maar nu zijn we even thuis.

INFO:

Mobiel: +31651501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 10 Juli 2014 - 21:55

Willem Schipper:

Heerlijk weer een verslag te lezen. Die asbest, ja, je merkt hier ook dat elk land tocht nog steeds heel verschillende opvattingen heeft. Zo wordt DSK alweer (voorzichtig) genoemd als presidentskandidaat. een slippertje, daar kan een Fransman (-vrouw?) zich niet zo druk om maken.

Wij hebben het hier heerlijk. Na 5 weken eenzaamheid is de echt weer herenigd. Die 5 weken vinden we heerlijk, en het samenzijn ook weer.

Geniet weer in Nederland, tot de volgende reis.

Groeten uit Grayan et L"Hopital, Willem

• 11 Juli 2014 - 01:01

Leo:

er is zo'n spreekwoord dat een wijsheid over Oost en West tracht te poneren....

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009