2015 - 2016 TERSCHELLING JAARWISSELING - Reisverslag uit Terschelling, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2015 - 2016 TERSCHELLING JAARWISSELING - Reisverslag uit Terschelling, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2015 - 2016 TERSCHELLING JAARWISSELING

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

02 Januari 2016 | Nederland, Terschelling

Het jaar beginnen met een lekker zeilavontuur.
Dat was de jaarwisseling op Terschelling.

De reis er heen
Het buiswater spoelde over het dek, de windmeter gaf 35 knopen aan. Zo zeilden we erheen. Met die zuidenwind werden we de jachthaven ingeblazen. Dat was geen aanleggen; dat was een geïmproviseerde landing. We moesten even de regeltjes van het boekje vergeten. Welk boekje.

Op Terschelling
Maar als je dan, met wat hulp en zonder schade ligt, voelde je je als een van de uitverkorenen die dit mocht meemaken. De haven was vol. Wie nu nog binnen kwam moest dubbel liggen. Zelfs alle kamers op het eiland waren verhuurd. Er heerste een geweldige sfeer waar de eilandbewoners en andere noorderlingen" elkaar begroeten. Gemoedelijkheid alom. Lekker wandelen met de wind door je haren. Aan boord zitten bij het warme kacheltje. Het dorp in voor een terrasje met glühwein en de rijkelijk versierde Walvis in voor een kop warme chocomelk met slagroom. s’Avonds stond menigeen foto’s te maken van de jachthaven waar op de jachten de vele feestverlichting aan ging. Lichtslangen liepen naar de masttoppen en langs de zeerailingen. Een sprookje die je nergens anders vindt.

Vrienden
We hebben deze dagen vele bekenden ontmoet, Toerzeilers, Kustzeilers en opmerkelijk veel uit Lelystad. Het leek wel een reünie. Dat gaf het verblijf een extra tintje. Overal een begroeting, een babbel, een borrel.

De jaarwisseling
In de oudejaarsnacht, direct na 12 uur, kwamen de mensen uit hun boten om elkaar geluk te wensen in het havengebouw. Daar was de verlichting gedempt en iedereen had wat te eten en te drinken meegenomen om het samen te vieren. Buiten op het plein voor het gebouw ging een klein kapitaaltje de lucht in. Lang leve het milieu. Wie na een paar uur nog niet uitgefeest was ging het dorp in tot in de kleine uurtjes.

Terug naar huis
Maar ’s morgen gingen de wekkers vroeg af. Alleen 1 januari zou een windstille dag worden. Hoe het is met 30 tot 35 knopen wisten we allemaal intussen wel. Wegwezen dus. Aan de stoet jachten op weg naar Kornwerderzand kwam geen eind. Ik had die sluiswachter wel eens willen zien. Hij had 2 sluizen tegelijk nodig om de stroom een beetje aan te kunnen.

Eind goed . . .
Wij zijn met een heel fijn gevoel weer teruggekeerd in onze winterhaven in Heerenveen. Volgend jaar weer ? Wie weet. Dit was geweldig. Misschien met de Kerstdagen erbij om nog langer van Terschelling te mogen genieten.

INFO:

Mobiel: 31651501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 08 Januari 2016 - 16:58

Ben Vieberink:

Dat klinkt weer super. Jullie hebben het weer uitstekend gedaan! Het is jullie gegund. Maar ja t'is ook je eigen keuze, dus dan krijg je ook wat! Gelukkig weer save aan de wal. Kunnen we weer tangodansen....

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009
Verslag gelezen: 2005