2016 STOCKHOLM ARCHIPEL - Reisverslag uit Mariehamn, Åland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2016 STOCKHOLM ARCHIPEL - Reisverslag uit Mariehamn, Åland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2016 STOCKHOLM ARCHIPEL

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

05 Augustus 2016 | Åland, Mariehamn

DWARS OVER EEN ROTS.

Wow dat was schrikken. Vaart er een speedboot op volle snelheid over een rotsblok zo’n 100 meter van ons vandaan. Wat een klap. Volgens de jonge bestuurder viel het wel mee maar. . . .
De rotsen die hier door geen enkele boot genomen kunnen worden staan op de kaarten gemarkeerd met een plusje van 1 bij 1 mm. Je ziet die plusjes zo over het hoofd. En varende zie je die rotsen echt niet. Die zitten soms net 10- 20 cm onder water. Op 5 – 10 meter naast zo’n rots kan het best weer 6 – 8 meter diep zijn. Heel enkel zijn ze gemarkeerd met een torentje of een gele boei. We blijven het eng vinden door gebrek aan kennis van kaart en gebied.

MOTORPROBLEMEN 2.

Nu de dynamo vervangen is en er een lekbakje onder het lek van de diesel zit komt het volgende om de hoek zetten. Het uitlaatspruitstuk ( dat deel met de waterinjectie ) heeft opeens een gat. Stinken !! De hele motorruimte git zwart. Bah wat vies. En nu ? Spruitstuk er af en naar een werkplaats. Met een plaat over het gat en wat gungum is het even dicht. Geen garantie. . . . als hij maar tot Holland dicht blijft.

WAT HEET.

Laat je de bimini (zonnescherm) thuis omdat je naar het koude noorden gaat en wat krijg je weken en weken bloedheet weer. We zien er onderhand uit als negertjes en aan boord is buiten geen plek om uit de zon te zitten. Wat hebben we het weer zwaar. Maar het mag zo nog wel even blijven ook. Overigens is het water aan de frisse kant ( understatement ). Dat komt vast omdat dit gebied direct met de Baltische Zee in verbinding staat.

HOLLANDSE VLAG.

We zien gemiddeld 1 Nederlands schip per dag. 1 daarvan was een Valkvlet. Hoe die hier gekomen is, zal wel over de weg gegaan zijn. Verder veel Finnen, wat Duitsers en een enkele Deen, Engelsman of Fransoos. Veel aanspraak heb je hier niet. In de haventjes zijn de mensen erg op zichzelf en voor anker zien we helemaal niemand komen buurten. Hoe anders als in de Carieb.

MOOOOOI.

De Stockholm Archipel is schitterend mooi. Het is goed te begrijpen dat de Zweden en Finnen geen behoefte hebben dat gebied te verlaten. Het is onwijs groot en heel beschut door alle eilanden. Als je even vertrouwd raakt met de gevaren en de betonning kun je hier jaren rondscharrelen. Zo troffen we een stel Nederlanders ( uit Lelystad ) die de boot hier 3 jaar laten liggen en elk jaar een stukje verkennen. Geweldig. Wij zijn al blij met deze ervaring. Waar blijven de Hollanders.

RIJK DIE LUI HIER.

Overal maar dan ook overal zie je de mooiste “vakantie” huizen langs het water staan. Permanent wonen kun je er niet omdat het ver buiten de bewoonde wereld ligt. Ze hebben allemaal een speedboot voor de deur waarmee ze van de plek waar ze nog met de auto kunnen komen naar hun huisje gaan met een snelheid van zo’n 20 knopen ( 40 km/h). Daarnaast hebben velen nog een jetski, die ze gebruiken zoals wij een scooter gebruiken ( loeihard dus ) en als het effe kan een zeilboot.

LUCHT.

Omdat we redelijk noord zitten wordt het hier ’s nachts niet echt donker. Veel avonden laten ons prachtig kleurrijke luchten zien. De mooiste momenten duren niet echt lang maar lang genoeg om van te genieten en een foto van te maken. Kijk maar even naar de bijgevoegde foto’s.

EN NU.

Nu zijn we net aangekomen in Mariehamn de hoofdstad van Aland wat bij Finland hoort.
Daarover de volgende keer.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 05 Augustus 2016 - 23:30

Leon:

Met een klap over de rotsen, pfffff daar hebben jullie je lezers publiek direct te pakken hoor;-)
    Maar gelukkig niet dat wat je als eerste denkt. Weer een mooi verslag met schitterende foto's. Veel plezier en genieten verder.
    Groet Leon

• 06 Augustus 2016 - 06:39

Gerard Van Eeden:

Prachtige foto's. Wel levensgevaarlijk om tussen de rotsen door te varen.
    Als jullie in een haven liggen, kunnen jullie zelf ook gaan "buurten".

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009