2017 WHITBY RALLY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2017 WHITBY RALLY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2017 WHITBY RALLY

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

28 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Whitby

SHISHCO en Whitby
Dit jaar gingen we weer eens meedoen aan de Whitby Rally met als crew Frans, Ids Witteveen en Kees Donker. De Whitby Rally kenmerkt zich als een stoere tocht op de heen en/of terugreis. Hoopvol dat het dit jaar eens van een leien dakje zou gaan. Maar het pakte heel anders uit. De weerkaarten veranderden snel van een redelijk tot een slecht vooruitzicht. De wind zou draaien van ZW 4- 5 naar W tot NW 6 – 8.

Snel uitgedund
Van de 11 inschrijvingen verschenen er 6 voor de start. Allen in Den Helder. Wij besloten om een dag eerder te vertrekken om nog zoveel mogelijk ZW wind mee te hebben. Met ons vertrokken ook de Myrdinn en de Labberlot. De andere 3 vertrokken niet naar Engeland. Al in het Molengat kwam er een onweersfront over met windstoten van over de 40 knopen. De zeilen werden nog verder dichtgereefd terwijl het water door de gangboorden spoelde. De Myrrdin zag het toen ook voor gezien en draaide af naar Vlieland. Allen nog wij en de Labberlot ( beide Koopmans 37 ) zetten de reis voort.

Pech
Uren en uren ploeteren tegen wind en golven. De westenwind constant tussen de 25 en 30 knopen. Een noordelijke koers voorliggend van 320 terwijl voor Whitby 295 gevaren moest worden. Om 04.00 uur ’s nachts meldde de Labberlot over kanaal 16 . . . We hebben iets in de schroef, we moeten omkeren. Nu alleen wij nog in de race. In goed overleg werd besloten om de pechboot te begeleiden en terug te gaan naar Den Helder. Einde Whitby Rally. Bij het ochtendgloren werd op de Labberlot duidelijk waarom hun grootzeil zo lekker strak stond; die zeilval zat in hun schroef. In de middag sleepten we de Labberlot de Marine Jacht haven binnen.

Brekende golven en grondzeeën
Na een goede nachtrust en de lijn uit de schroef werd koers gezet naar Vlieland om daar deelnemende en ingeschreven schepen te treffen. Weer gaf het Molengat de schepen een afstraffing door de NW wind in combinatie met ondiep water en stroom. Brekende golven en grondzeeën bulderden over dek. Maar we kozen onze koers recht op de brekers en na het Molengat keerde de rust enigszins terug en kon er in 4 uurtjes naar Vlieland gesurft worden.

Haven gesloten
De boogde gezelligheid vonden we nu toch op een eiland. Niet Engeland maar Vlieland. Ook goed. Samen bijpraten, dineren, borrelen, fietsen en wandelen. Het werd toch nog echt een vakantie. Via Terschelling en Medemblik naar de thuishavens. Een reis om lang van na te genieten. Vanuit Whitby hoorden we dat de haven daar een paar dagen gestremd was vanwege in de havenmond brekende golven. Misschien was het maar beter ook dat we er niet heengegaan zijn. Volgend jaar nog maar eens proberen.

Frans van Buuren
SHISHCO

• 08 September 2017 - 21:29

Leo Luten:

Een goeie schipper weet zijn planning afhankelijk te maken van het weer.
    Goeie beslissing om hulp te bieden !! Da's ook zeemanschap
    Chapeau

• 02 Oktober 2017 - 11:27

Elly:

Het was een bijzondere ervaring om ook eens de pechboot te zijn! Ik heb er veel van geleerd. De koppeling van de boten ging vlekkeloos vlak voor de haveningang, ondanks de harde regenbui precies op dat moment. De bemanning op beide boten was goed voorbereid en de communicatie verliep uitstekend. Ook de ontvangst in de KMJC aan de steiger was zeer warm en adequaat. Ik kijk terug op een zeer geslaagde Toerzeilerstocht, al hebben we Whitby dan niet gehaald. Groeten van breehorn Labberlot!

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009