2019 STORM TIJDENS WHITBY RALLY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2019 STORM TIJDENS WHITBY RALLY - Reisverslag uit Whitby, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2019 STORM TIJDENS WHITBY RALLY

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

25 Augustus 2019 | Verenigd Koninkrijk, Whitby

Wie naar de weer kaarten keek voor het weekend zou nooit de zee op gaan, laat steen de Noordzee. Maar wie goed keek kon zien dat de stormen af zouden nemen, dus . . .

HARDE KERN
Met de inmiddels vast opstappers Sandra en Ids ( de zelfde bemanning van de Driehoek Noordzee 2017 ) gingen we zaterdag morgen van start van uit Den Helder. Van de 10 ingeschreven schepen voor deze Rally gingen er uiteindelijk slechts 4 naar de overkant.

WOEST SNEL
Na een half dagje hobbelen, met de nodige reistabletten, werd het rustiger. Zo zeilden we aan de wind met een dubbel rif en kleine fok met een fantastische snelheid in een slag naar Whitby. Omdat Whitby aan de hoge wal lag en we al zo vaak Whitby bezocht hadden gingen we in het donker in de vroege ochtend de haven in. ( Geen optie voor beginners )

FOLKFESTIVAL
In Whitby was weer het bere gezellige Folkfestival aan de gang. Dans op straat en live jam muziek in alle kroegen. We zongen en dronken gebroederlijk met de bevolking mee. We troffen er ook Nederlandse muzikanten die daar elk jaar aan mee doen. Voordat er een periode windstilte aan zat te komen vertrokken we met tegenzin weer uit Whitby.

VAKANTIE
Ook de terugreis verliep ongekend voorspoedig. Met een gemiddelde van 6.8 knopen snelheid waren we zo weer thuis. Dat wil zeggen op Vlieland. Echt vakantie van af dag 1. Op Vlie moesten we de punt omlopen naar het Badhuys om ons daar te belonen met een drankje. Ook ’s avonds is het gezellig in het dorp. Maar aan alles komt een eind, dus de volgende dag naar huis.

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009