2018 SCILLY EILANDEN ( ZW ENGELAND ) - Reisverslag uit Hugh Town, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2018 SCILLY EILANDEN ( ZW ENGELAND ) - Reisverslag uit Hugh Town, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2018 SCILLY EILANDEN ( ZW ENGELAND )

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

20 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Hugh Town

WAAROM NAAR DE SCILLY EILANDEN
Wat kun je doen in 3 weken tijd. We waren op IJsselmeer, Wadden en Zeeland een beetje uitgekeken. Toen was de keuze voor ons Denemarken ( 300 Nm ) of de Shetland Eilanden ( 530 Nm ) of de Scilly Eilanden ( 550 Nm ). Denemarken hadden we al vaker gezien, bleven Shetlands en Scilly’s over. We zouden het af laten hangen van de wind.

VOORSPELLINGEN
De weerverwachtingen voor een reis naar de Scilly’s leken ideaal. Noord oost 3- 5 Bft. Helaas vertrokken we met regen en stopten we nog in Amsterdam en Scheveningen ( Vis eten bij Simonis ) Na Rotterdam kwamen we in dichte mis terecht. ( Volgens Rijnmond zicht 1 kabel = 185 mtr. ) En ja hoor, dan valt de AIS op de Raymarine plotter uit. Gelukkig bleef de Nasa AIS ontvanger wel werken en konden we, zei het niet echt veilig en de scheepvaartroutes naar Antwerpen langs Zoutelande en later met hulp over de marifoon van de ARM18, een visserschip, die langs Zeebrugge passeren.

VERTREKKERSHAVEN
Om niet in de nacht de Scilly’s aan te hoeven lopen maakten we een stop in Falmouth. Wat een gezellig en nautisch plaatsje is dat. Alle soorten winkels en bedrijven rondom de haven. We troffen er geen vertrekkers maar het lijkt een prima haven om aan een wereldreis te beginnen. De volgende dag vertrokken wij naar de Scilly’s om daar in alle vroegte aan te komen.

TOCH TOERISTISCH
Aangekomen op de Scilly eilanden bleek er toch meer toerisme dan we verwacht hadden. Er vaart een ferry en vliegt een vliegtuigje vanaf Engeland en ligt er bijna dagelijks een cruise schip. Met name op het hoofdeiland St. Mary’s was het daardoor behoorlijk druk. Maar wel gezellig. De eilanden zijn zeker een bezoek waard. Het is er subtropisch en dat zie je aan alles. De begroeiing met palmen en al is prachtig en ook de vele anker baaitjes lijken op de Cariben. Bijna alle eilandjes hebben we in een dagje rondgelopen behalve St. Mary’s dat deden we, gezien de grootte, op een huurfiets.

NOODWEER
De nacht voor onze terugreis trok er noodweer over Ierland en Noord Engeland. De wind draaide die nacht van Oost naar West en zo konden we pal voor de wind terug naar Nederland zeilen. Om niet te veel te rollen gijpten we van ruime wind SB naar BB en vise versa. We gingen iets te dicht langs ondiepte The Seven Stones en nog te dicht onder de kaap Lizard Point, net op het verkeerde moment. ( vol wind mee en vol stroom tegen ) Twee levensgevaarlijke gebieden en we weten nu uit ervaring waarom.

VLOT GEDAAN
Heen 7 dagen, Scilly’s 5 dagen en terug 4 dagen. Waarvan 1 dag Scheveningen, 1 dag Falmouth en 2 dagen Amsterdam. Je moet wel van ankeren houden want de enkele mooring op de Scilly’s is niet altijd beschikbaar. We hebben een goede indruk van de prachtige Scilly eilanden groep. De verhouding varen / stilliggen is echt verkeerd en zullen we niemand aanraden. Wij hebben een droombestemming van ons lijstje af kunnen strepen.

• 27 Juni 2018 - 14:10

Monique :

Hoi Frans,
    Wat een leuke reis heb je gemaakt.
    Monique

• 27 Juni 2018 - 15:07

Michiel:

Wederom. ..Prachtig geschreven! !

• 27 Juni 2018 - 18:56

Willem:

Jullie verslag is net een Frans ( nee, niet van jou) boek. Het meeste snap je. wat een termen.
    Prachtig dat je dit weer tot een goed einde hebt weten te brengen.En dat je accepteert dat aan het weer bent overgeleverd, dat moet je in je hebben.
    Leuk dit verslag te lezen. Bedankt

• 28 Juni 2018 - 12:49

Gerard:

Weer een ervaring rijker.

• 28 Juni 2018 - 16:09

Roel En Dudu, Kaapverdië :

Shishco ahoy!

Goed om weer een zeilreis van jullie mee te genieten.
    Ikzelf ben sinds 1 juni ook weer onder zeil, maar nu in het ziekenhuis in Mindelo.
    Hoop komende dagen naar huis te kunnen.

Roel en Dudu.

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1930