2011 IJSLAND 2, WHITBY - PETERHEAD - Reisverslag uit Peterhead, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2011 IJSLAND 2, WHITBY - PETERHEAD - Reisverslag uit Peterhead, Verenigd Koninkrijk van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2011 IJSLAND 2, WHITBY - PETERHEAD

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

22 Mei 2011 | Verenigd Koninkrijk, Peterhead

Etappe 2

Whitby – Newcastle upon Tyne, 48 mijl in 13 uur. Een kippetrip.

Om bij te komen.
In Whitby o.a. de genualijn, de windvaan-stuurinrichting en twee sleetjes van het grootzeil gerepareerd / vervangen. Vervolgens een dagje zeilen naar Newcastle. Zeg maar om even bij te komen. We tanken af en genieten van een echte Royal Marina. De stad willen we niet in omdat we de volgende dag een echte tocht willen maken.

Newcastle up on Tyne – via Farn Islands – Peterhead, 195 mijl in 39 uur.

Zeehonden.
We vertrekken weer vroeg en krijgen in de sluis de laatste weerberichten en adviezen van de havenmeester. Ondenkbaar in Nederland. Met een halve in wind vliegen we met 20 – 25 knopen wind naar de Farn Islands. Daar laten we het anker vallen in een beschutte baai. Gelijk zijn we omringd door zeehonden in een aantal soorten. We kijk onze ogen uit. Je ziet ze ver weg maar ook 1 a 2 meter van de boot heel relaxed opduiken en ons observeren. Geweldig. We kwamen er voor de vogels, maar vinden dit veel leuker. Er moet daar veel op vogelgebied zijn maar dan moet je aan wal en het was niet onze bedoeling om er lang te blijven.

Ruig stukje.
Van de Farn Islands gaan we naar Peterhead. Een klein stadje boven Aberdeen met een leuke jachthaven. Al gauw draait de wind van W naar ZW en loopt weer op tot over de 30 knopen. Op alleen de Genua lopen we soms over de 10 knopen snelheid. De aanloop van Peterhead is ruig. Hoge brekende golven waarbij we 1 keer redelijk plat gaan. Binnen de pieren vinden we weer rust en de aanbevolen jachthaven.

Schotse trouwerij.
Het is zaterdag dus we gaan vanavond uit. Het Palace Hotel wordt ons aangeraden en daar komen we terecht in een echte Schotse bruiloft. Alle mannen op de bruiloft in kilt. We worden uitgenodigd mee te feesten en we dansen er bij de live muziek van een prima stel zangeressen. In een andere zaal is een live band die ook allerlei evergreens ten gehore brengen. De sfeer is er prima.

Storm.
Nu liggen we een paar dagen verwaaid in de haven en genieten van het Engelse bier en het bijzonder plaatsje. De depressie heeft zijn hoogtepunt wel bereikt en in de haven waait het meer dan 50 knopen ( windkracht 11 ). De havendienst heeft 64 knopen gemeten. ( windkracht 12 = orkaan ). Volgens de havenmeester kun je op een slechtere plek verwaaid liggen alleen hij weet niet waar dat is.

Kreeft.
De wind heeft de hele nacht doorgegiert en ook ’s morgens staat er nog veel wind en is de zee nog een bruisende massa. We blijven nog een dagje liggen. We maken een wandeling in de omgeving en komen bij een haventje waar net een kreeftenvisser binnen komt. Mag je raden wat wij eten vanavond ?!

• 24 Mei 2011 - 20:06

Piet Kousemaker:

Hè Jannie en Frans.

Ik ga je reis via hier volgen. Lijkt me onwijs gaaf en spannend
    om dit mee te maken. Behouden vaart en ontzettend
    veel plezier. Groetjes Piet

• 24 Mei 2011 - 20:30

Peter En Barbara:

We hebben de Oostkust kaarten inmiddels op de pc staan en zoomen in op details. Proberen ons zo in te leven in jullie reis. Je zou het niet zeggen maar er zit al een behoorlijk stuk van de rit naar IJsland op. Ze ontsteken daar alvast vuurwerk voor jullie!

• 24 Mei 2011 - 20:38

Annette En Hans:

Hoi stoere zeilers: zo te zien krijgen jullie het hierna beter! Veel plezier, liefs Annette

• 24 Mei 2011 - 21:16

Leo:

Zonder wind vaart niemand wel
    Maar goed dat je geen toupetje hebt, die was anders nu aan een eenzame reis begonnen....
    Geniet er maar van!

• 24 Mei 2011 - 21:52

Tjitske:

SPAGHETTI met blauwe schimmelkaas....hahaha. Mooi, man, jullie te volgen op deze wijze is gaaf!
    Wanneer komt je boek uit ? De avonturen van Frans en Janneke..... ideetje misschien ?

• 28 Mei 2011 - 13:37

Antoinette :

Lieve Janny en Frans !
    wat een avonturen en mooie foto's ... ik geniet heerlijk met jullie mee. Hoe bevalt het leven zo aan boord? volgens mij zit het jullie als een heerlijke jas, ook al zijn er natuurlijk wel eens ongemakken. Hier gaat alles prima: het zeemancipatie weekend van de NVvT was meer manoeuvreren dat zeilen maar een hoop geleerd. Het waait de laatste dagen stevig in NL maar nog niet zo hard als bij jullie. Geniet lekker en zorg goed voor elkaar en Shishco !

• 29 Mei 2011 - 08:55

Ellen Sijpesteyn:

Lieve Janny en Frans (die ik nog niet ken, maar dat komt nog),
    Wat hebben jullie al weer veel meegemaakt in een korte tijd. Toch komt het mij allemaal heel bekend voor. Er gaat altijd iets stuk, vaak de verkeerde wind uit de verkeerde richting en toch blijven we verslaafd aan zeilen en zeker aan dit soort geweldige tochten !! Wat heerlijk voor ons om zo mee te mogen varen. Geen last van zeeziekte? Ik blijf meegenieten met jullie. Vanaf morgen 30/5 wordt het hier ook beter na een week van windje 6 a 7 Bft. Over 4 dagen vaar ik mee naar Londen (Uitertontocht).
    Geniet van het avontuur en behouden vaart. Liefs Ellen

• 02 Juni 2011 - 14:02

Kees Donker:

Hallo Frans en Jannie,
    Goed onderweg zie ik. Jullie verslag straalt de rust uit, waarvan ik ook in 2009 zo genoten heb. Als opstapper bij Lex Vermeer van de Zeebries zijn wij aan de voorbereiding voor de driehoek bezig. Aan het tijdschema te zien kan ik jullie niet in Lerwick verwachten?
    Een behouden vaart en veel geniet momenten.
    Hartelijke groet, Kees

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009