12/13 VIRGEN ISLANDS - PORTO RICO - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 12/13 VIRGEN ISLANDS - PORTO RICO - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

12/13 VIRGEN ISLANDS - PORTO RICO

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

11 April 2013 | Puerto Rico, San Juan

ER IS HIER GOUD ONTDEKT
Hier worden de toeristen echt uitgemolken

FEEST OP DE VIRGIN ISLANDS
De Engelse- en Amerikaanse Virgin Islands zijn samen met de Grenadines de mooiste vaargebieden van de Carieb. The Virgin Islands lijken veel op de Griekse en Turkse wateren. Je ziet alle eilanden zo liggen en je vaart in een paar uur van het ene naar het andere eiland. Er is altijd wind en zon, het water is glashelder en lekker warm. Dus je kunt er heerlijk zwemmen en snorkelen. Rondom de eilanden zijn overal strandjes met prima ankergrond. In de Pirate Bight op Norman Island ligt een vrachtboot, de “Willy T.”, die als kroeg is omgebouwd en tegen happy hour loopt het daar helemaal vol. Tot diep in de nacht is het daar een groot feest.

ZWERFKIPPEN
Zwerfhonden en katten komen we in de Carieb bijna niet tegen. Vanaf Tobago tot en met The Virgin Islands zijn wel overal kippen en hanen. Ze lopen echt overal; in de tuinen, op de terrasjes, op de stranden en ook midden in en op de straten van de hoofdplaatsen. Zodra je in de buurt van een eiland komt hoor je de hanen al kraaien. Het hoort helemaal bij de Carieb.

GOUD
We dachten dat we op de Franse en Nederlandse eilanden al de hoofdprijs betaalden. Nou, hier op de Virgin Islands weten ze er ook wat van. We betaalden voor een gewoon bruinbrood $ 7,--, een mooring kost gemiddeld $ 30,-- per nacht, en we betaalden voor een biertje een keer $ 8,50. Uit eten

is er hier voor ons natuurlijk helemaal niet bij. Janny zocht nog naar een bikini maar onder de $ 60,-- is hier niets te vinden. En toch is het smoordruk in deze wateren en dus ook in de plaatjes in de winkels en horeca. Met name de Amerikanen geven geld uit als water.

BATH
Op het eiland Virgin Gorda is een vreemd fenomeen. Op de zuidkant van het eiland liggen bergen enorme huizenhoge rotsen alsof ze als hoopjes grof grind zijn neergegooit. Genaamd “ The Bath”.
Er zijn een soort grotten en tunnels onstaan waar je in en door kunt. Huizen, winkels en restaurants zijn op en aan die stenen gebouwd. Het ligt deels aan/in zee met mooie stranden. Een aardige toeristische attractie.

SCHAT
Voor het eerst zijn we met een glasbodemboot meegegaan om de onderwaterwereld op de riffen te bekijken. Leuk om eens te doen. Je komt veel verder dan met snorkelen en de schipper kon ons prachtige begroeing, mooie vissen en schildpadden laten zien. Plotseling zag hij iets wat ook voor hem nieuw was: Een oud kanon. In prachtige staat.

VISUM
Voor het Amerikaanse eiland Puerto Rico hadden we visa nodig en die konden we regelen door met de ferry van een Brits naar een Amerikaans eiland te varen. Daar aangekomen kregen we een visum voor 90 dagen. Genoeg voor onze reis. De overtocht was niet goedkoop maar het visum was gratis. De officiele weg met eigen boot is lastig en kostbaar. Wat wij deden is legaal maar niet volgens het boekje. Een soort zeilerstruck.

PUERTO RICO
Puerto Rico en de hoofdstad San Juan zijn zo groot dat we dagen zoniet weken nodig zouden hebben om een goed beeld te krijgen. Helaas hadden we die tijd niet en we besloten om alleen het toeristische oude stadsdeel te bezoeken. Daar waar ook elke dag 2 grote cruiseschepen naar toe gaan. Het is er gezellig en druk en doet erg Spaans aan met pleinen, terrasjes en muziek. We konden er weer eens heerlijk de salsa en merengue dansen.

VERDER
We gaan straks rechtstreeks naar Cuba en willen de Dominicaanse Republiek en Haiti voorbij varen. Een reis van 5 – 7 dagen.

REACTIES
We hadden weer leuke reacties op ons laatste verslag. Heel fijn.
Wij blijven schrijven. Blijven jullie ook reageren.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 11 April 2013 - 22:02

Leon:

Hey Hallo Frans en Janny,
    dacht net hoe zou het met ze gaan en op dat moment komt jullie nieuwe reisverslag hier binnen. Weer leuk om te lezen. Ik dacht laat ik nu ook maar eens een berichtje sturen. Ondertussen schiet het ook al weer aardig op, we zitten alweer in April en gelukkig is hier het voorjaar nu ook eindelijk echt begonnen. Komend weekend temperaturen richting de 15 graden.

Groetjes en bedankt voor het reisverslag en de foto's
    Goeie reis verder. Leon

• 12 April 2013 - 00:08

Roel En Jacqueline - Sy Horizon:

Hallo globetrotters,

We begrijpen het al, wij moeten hier maar gewoon uit eten blijven gaan met de cachupa voor 300 escudos....haha. Die amerikaanse tarieven zijn voor ons niet weggelegd, we waren al zo blij dat we de europese prijzen ontvlucht waren. Maar toch geweldig om het allemaal mee te maken daar! Cuba trekt ons dan weer wel erg aan, we zijn benieuwd wat jullie daarover gaan schrijven!
    Goeie vaart, een groet en een knuffel...

Roel & Jacqueline.

• 12 April 2013 - 08:09

Monique:

Hoi Frans & Janny,
    Ik lees altijd met veel plezier jullie verhalen. Leuk, dat jullie nog veel kunnen salsa dansen.
    20 april hebben wij een zeilevenement naar Hoorn plus ALV, maar nog niet veel boten liggen in het water.
    Zondag zou het 20 graden worden, maar op het ogenblik is het hier regenachtig en koud.
    groet,
    Monique

• 12 April 2013 - 08:33

Evelien Vos:

hey Janny en Frans,

nog steeds niet terug in Nederland, het lijkt wel een paar jaar dat je al weg bent na ons laatste nachtje bij ICARE. wat super dat jullie dit allemaal doen met elkaar! Ik hoop erg op wat mooier weer, en wat meer zon.. jullie hebben wat betreft volgens mij zeker niet te klagen. goede reis nog weer pas goed op jezelf en elkaar liefs Evelien Vos

• 12 April 2013 - 10:09

Peter Elskamp:

Hi Janny en Frans,

Ik krijg het alweer lekker warm als ik jullie verhalen lees. Twee weken geleden lag de haven in Warns nog helemaal dicht met ijs, maar als het goed is ligt de boot morgen in de box op ons te wachten. Als dan het zoonetje gaat schijnen :-) denken we aan jullie op weg naar Cuba.
    Blijf schrijven, we genieten er steeds van!

groeten Peter

• 12 April 2013 - 10:44

Brigit Harms:

Ha Janny en Frans
    Weer leuk om jullie verslag te lezen zo kruip ik telkens even in jullie huid(in gedachten)
    Hier ruik je het begin van de lente ,het natte gras en de koemest geuren rijkelijk .
    We hebben allemaal zin aan warm weer en dat gaat komen t weekend..
    Nou,geniet op t mooie Cuba en óók daar de beentjes van de vloer! Warme groet Brigit

• 12 April 2013 - 12:03

Ans Van Den Berg:

Dag Janny en Frans,

Een flinke aanslag op jullie budget dus. Moet je nu ook de reis verkorten? Of valt dat wel mee? Sommige ervaringen zijn onbetaalbaar en zoals ik het lees komen jullie steenrijk thuis.

Veel plezier nog en ga vooral door met deze prachtige reisverslagen. Heel leuk om te lezen.

Groeten,
    Ans

• 12 April 2013 - 12:07

Joke:

Hoi Frans en Janny, leuk dat jullie weer de salsa plekken vonden. Ik zie het nog helemaal voor me in dat cafeetje in A Coruna. Ik geniet van jullie verhalen en wat weer betreft missen jullie hier niets. Mijn boot is wat later in het water gegaan omdat er tot voor kort nog ijs lag onder de kraan. Maar ligt er nu toch echt in. Jullie zien er (op de foto in de grot) wel heel goed uit! Het genieten straalt eraf. Veel plezier nog, Joke

• 12 April 2013 - 22:36

Joop SOS-Holland:

Geweldig Frans, wat een indrukken toch alsmaar. Kan je ooit nog wennen op het IJsselmeer? In ieder geval smul ik van de diverse journaals, groeten ook aan Janny.

• 12 April 2013 - 22:55

Mia En Wijtze (Skua):

Hoi Janny en Frans,
    Ik heb je al eerder een uitgebreide mail geschreven, maar kreeg hem steeds terug. Dan hier maar een reactie. We zijn vlak bij jullie in de buurt:Puerto Rico! Maar dan wel aan de zuidkust in Ponce.
    Gaan w.s. dit weekend over naar Dom. Rep. naar Samana. We zijn in een keer van Trinidad naar P.R. gevaren, mooie maar ruige tocht. Hebben een officieel visum voor US in Trinidad gehaald en mogen nu een jaar in US blijven, visum is een z.g. transit visum en vijf jaar geldig.
    Zien we elkaar in de Mona passage?
    Groeten Mia en Wijtze

• 16 April 2013 - 11:49

Annie:

Hee Janny en Frans,
    Geweldig, hoe jullie daar leven, ik ben soms wel een beetje jaloers.
    Vervelend denk ik dat je al weer na moet denken over de terugtocht.
    De heupen weer los met de salsa, eindelijk weer... Janny, laat je heupen nu maar even rusten?
    Leuk die prijzen van jullie te horen... Ik ben gisteravond thuis gekomen van 4 dagen Parijs, prachtig. Zondag was het 25 graden, pfffff.
    Prijzen..... het scheelt niet zoveel met de Caribean. Een cappussino en appeltaart voor 14 euro.

Lieve mensen, geniet van deze laatste weken.
    Liefs van Annie

• 18 April 2013 - 12:50

Bertie En Wilco:

Hallo toppers!

Zo te lezen hebben jullie het prachtig, met veel spannende avonturen. Lekker dansen en eten. De reis schiet al weer op. Geniet er nog even goed van!

liefs Wilco en Bertie

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009