2011 IJSLAND 4, FAROER - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2011 IJSLAND 4, FAROER - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2011 IJSLAND 4, FAROER

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

06 Juni 2011 | Faroe eilanden, Tórshavn

Etappe 4

Tvoroyri –Reykjavik 350 mijl in 1.15 uur.

DE beslissing
De weersvoorspellingen blijven onbetrouwbaar weer aangeven. Alleen maar enorme depressies in onze omgeving. We zouden zo graag in IJsland komen maar de verloren tijd op de reis tot nu toe en nu weer wachten op beter weer maakt de tocht op eigen kiel onmogelijk. We informeren bij de VVV naar de mogelijkheden. Vliegen blijkt niet veel duurder dan de ferry en is dagen sneller. En het is van hieruit nog redelijk betaalbaar ook. We doen het ! We boeken een retourtje maandag heen en volgende maandag terug. In de tussentijd genieten we van het Faroe eiland. Ondanks de ligging ziet alles er veel vriendelijker uit als in Schotland. Leuke kleurrijke huisjes, vergelijkbaar met die je in Scandinavië ziet. Wel bijna allemaal gemaakt van een luxe soort damwandprofiel. En overal schapen, schapen en nog eens schapen. Je kunt er schitterend in de natuur wandelen naar de mooiste uitkijkpunten.

Gastvrije mensen
Het vliegtuig vertrekt vanaf het eiland Vaga en dat is te bereiken via de hoofdstad Torshavn. Er gaat een ferry van de plaats waar wij liggen naar Torshavn en een bus vandaar naar het vliegveld.
De juffrouw van de VVV biedt ons aan om ons ’s morgens om 08.00 uur naar de ferry te brengen. Als we in Torshavn een Hotelletje gevonden hebben en wat rond dolen krijgen we spontaan een rondtoer aangeboden door een jonge dame. Ze laat ons allerlei gebouwen en bezienswaardigheden zien in en rondom Torshavn. Ze wil er niets voor hebben maar een kop koffie slaat ze niet af. Als ze afscheid genomen heeft schuift er een Nederlands sprekende man bij ons aan het tafeltje. Hij had zijn jeugd doorgebracht in Nederland en vond het leuk ons te treffen en . . .biedt ons een toer door de bergen aan. Deze Peter Kamminga laat ons de mooiste plekjes van het eiland zien. Echt Geweldig. Ook van hem nemen we afscheid met een kop koffie. De volgende ochtend zitten we al vroeg in de bus die ons door een tunnel onder een fjord door naar het vliegveld brengt. Het vliegtuig vertrekt op tijd. IJsland here we come!!

• 18 Juni 2011 - 16:54

Jeanne:

Lieve Jannie en Frans,

Goede beslissing en oplossing van jullie.Bericht komt net binnen, thanks!
    Leuk wat jullie op de Faroe eilanden meemaakten.
    Tijdje weggeweest dus niet alles kunnen volgen wat daarvoor allemaal speelde. Jullie schip was in ieder geval nergens meer te vinden op de site. Geniet nu maar van Ijsland waar jullie nu zijn zo te lezen. Zo heeeeeel veel tijd hebben jullie ook niet meer toch?
    Veel liefs uit een herfstachtig NL,
    Jeanne

• 28 Juni 2011 - 12:46

Joost En Ineke:

Tja, reizen brengt allerlei avonturen en verrassingen met zich mee. Jammer dat het weer zo tegen zit en jullie niet met de boot naar IJsland kunnen. Maar je ziet, er gebeuren ook leuke spontane dingen. De mensen die jullie treffen en die jullie leuke en nieuwe mogelijkheden aanbieden.
    Fijn dat julllie zo toch naar IJsland kunnen. Geniet er van, het moet er geweldig mooi zijn.
    Wij zitten na een reis door Kroatië nu weer op Istrië. Ook op het water, maar dan wel liggend op de rug.
    Tot gauw en veel plezier.
    gr. Joost en Ineke

• 02 Juli 2011 - 09:24

Mieke En Gerard:

He Frans en Jannie.
    Wat een geweldig leuke dingen kunnen er op je pad komen.
    Denk dat daar nog weinig toeristen komen en het leven veel relaxter is waardoor de mensen nog tijd voor elkaar en de enkele toerist hebben.
    Gaaf dat jullie naar IJsland vliegen, ja nu je er toch in de buurt bent zou je wel gek zijn om niet te gaan.
    Heel veel plezier en genot daar en wij lezen straks met genot jullie verslag weer.
    Liefs Mieke en Gerhard.

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009