2016 HET GÖTAKANAAL AVONTUUR - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2016 HET GÖTAKANAAL AVONTUUR - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2016 HET GÖTAKANAAL AVONTUUR

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

28 September 2016 | Zweden, Gotenburg

EEN VAKANTIE OP ZICH

Iedereen die wij spraken raadde ons het Götakanaal aan als terugreis. En het leek ook een goed idee. Wanneer kom je weer in die buurt. Bovendien kom je goed uit voor de terugreis. Het kanaal van 100 mijl telt 58 sluizen en ontelbare bruggen. Spannend. Ook wel het “Echtscheidingskanaal” genoemd. Voordat je bij het kanaal bent kom je door een prachtige archipel zo mooi dat sommige Zweden daar hun hele zeilcarrière blijven.
Het kanaal loopt van het plaatsje Mem tot Sjötorp. Daarna is het nog eens 100 mijl naar Göteburg over meren en door nog meer sluizen en bruggen.
Neem maar 2 tot 3 weken voor de hele tocht, anders is het zonde. Het is daar zo mooi.

OUWE ZOOI

In 1750 hebben ze de eerste poging gedaan het kanaal te graven / uit te hakken. Pas in 1832 was het klaar en was er een verbinding van Oost naar West. De sluizen zijn in redelijk staat en je gaat per sluis ongeveer 3 meter omhoog of naar beneden. Er zijn een paar plaatsen waar je 7 sluizen achter elkaar doet. Een zogenaamde trapsluis. Je vaart dan van de ene direct in de volgende sluis. Omhoog altijd 1 persoon aan de wal en eentje aan boord om de lijnen binnen te lieren. Naar beneden kun je beide aan boord blijven om de lijnen te vieren.

ADEMBENEMEND

Wij waren ruim na het hoofdseizoen en het was overal erg stilletjes. Veel horeca gesloten en de havens verlaten. Wel hadden wij het kanaal voor ons alleen en het is er adembenemend mooi. Je ziet overal de jaagpaden. Op sommige plaatsen tot vrij ver in de meren op dammen. Dan kun je je voorstellen hoe ze in de 18e eeuw de schepen met de hand voortbewogen.

IN KONVOOI

In het hoogseizoen is het zo druk dat je vrijelijk kunt reizen. Overal onderweg kunt blijven liggen en weer verder gaan als het jou past. Buiten het hoogseizoen wordt er alleen per konvooi van 4 of 8 schepen gevaren en geschut. Wel kun je, in geval van nood, een spoed transfer krijgen tegen bijbetaling. Dat hadden wij met onze lekke boot en dan ga je bruut snel omhoog. Alle schuiven aan 1 kant gaan dan bijna vol open.

EVEN IN DE MIDDELEEUWEN

In Söderköping gaan ze 1 keer per jaar een weekend terug naar de middeleeuwen. Het hele centrum van deze stad, die eens hoofdstad was, is dan een en al activiteit uit die tijd. Met spelen, boogschieten, riddergevechten, een tentenkamp/dorp, veel oude ambachten, muziek, handel in eten, kleding- en spullenhandel nieuw maar ook uit die tijd. Zowel de deelnemers als ook veel bezoekers van heinde en ver hebben zich verkleed en kopen bij wat ze missen. Je raakt niet uitgekeken en als je alle shows ook nog eens bij wilt wonen heb je die 3 dagen wel nodig.

HOOGTEVREES

Ons hoogste punt was op 91,8 meter boven zeespiegel. Daarvoor waren al die sluizen nodig Het tweede deel van de reis moet je nog een stuk naar beneden en dat gaat in het Trollhätte kanaal met 4 moderne sluizen in trapvorm achter elkaar. Daar gingen we 8 meter per sluis naar beneden. Als je daar niet over pakt zijn je lijnen gauw te kort. Overigens heb je ook een probleem als een lijn zich per ongeluk verhaakt en vast blijft zitten bij het zakken. Dat overkwam ons en wij moesten een landvast kappen. ( Mes altijd in de buurt ).

TIPS

Maak van het Götakanaal een aparte vakantie, het is het waard.
Doe het kanaal van Oost naar West omdat je na Trollhätte in een rivier komt met 1-2 knopen stroom naar zee.
Beste tijd is tussen 15 juni en 15 augustus. Alle Zweden zijn vrij in juli.
Als het waterniveau in de meren zakt kloppen de kaarten niet meer.
Je kunt ook met de auto, kamper, motor, fiets of lopend het Götakanaal volgen en dat moet ook prachtig zijn.
In Mem kun je bij de Gasthamn geweldig lekker en betaalbaar eten.

EN NU

Nu waren we aan de Westkant van Zweden gekomen en hadden nu 3 keuzes voor de thuisreis:
1. Via het Kattegat boven Denemarken langs
2. Door het Limfjord dwars door Noord Denemarken
3. Door het Noord-Oostzeekanaal ( Kielerkanaal )
We hadden, tegen alle verwachtingen in, een prachtige Oosten wind en waren, via het Kattegat, in 3 ½ dag van Götenburg op Vlieland. Daar zijn we een paar dagen gebleven om te acclimatiseren en nu zijn we, helaas, weer thuis. We gaan ons weer voorbereiden op het volgende avontuur.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS :
Die is een keer er mee opgehouden. Hopelijk werkt hij gauw weer.

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009