2011 IJSLAND 5, RONDREIS - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2011 IJSLAND 5, RONDREIS - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2011 IJSLAND 5, RONDREIS

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

14 Juni 2011 | IJsland, Reykjavik

Etappe 5

IJsland in 7 dagen.

Avontuurlijk
Vanuit het vliegtuig was door de wolken helaas niets van IJsland te zien. Op het vliegveld huren we een kleine Suzuki 4 X 4 en gaan op pad. Eerst bezoeken we de Geyser. Die spuitende heetwaterbron moet je gezien hebben en zo ook een prachtige waterval die daar in de buurt is. De volgende dag gaan we de bergen in. We volgen een in een reisgids aanbevolen route door de mooiste gebieden rondom de vulkanen in het zuiden. Het is echt schitterend. Bovendien kom je in deze tijd van het jaar daar eigenlijk geen mensen tegen. Om de paar kilometer een compleet ander landschap. Volkomen kale zwarte lavavelden alsof je op de maan rijdt, dan weer enorme mosvlaktes, woeste rotspartijen en rivieren waar je dwars doorheen moet rijden. En op enige hoogte komen er stukken waar je over ijsvlaktes moet rijden totdat . . . . de weg verandert in een soort kanaal. Over enige honderden meters is de weg, die nogal wat dieper ligt dan de omgeving, helemaal vol smeltwater. Gelukkig kunnen we makkelijk op het hoger gelegen gedeelte komen alleen daar zakt de auto tot aan de bodem in de modder en mos weg. Dat moet met een 4 X 4 geen probleem zijn, maar wel voor een 4 X 4 met wegbandjes. Het zweet breekt ons uit maar we komen er net aan doorheen en stuiten dan op de volgende hindernis; een minigletsjer van een paar honderd meter lang. Daar al slippend en glijdend overheen. Dan een gletsjer zo hoog als een huis en zelfs daar komen we overheen. En dan een gletsjer zo hoog als een berg en dan stopt het. Maar ook een andere weg biedt geen doorgang omdat die uitkomt in een soort enorme delta van rivieren. Helaas, we moeten het hele stuk terug. Maar de laatste gletsjer ( zo hoog als een huis ) laat ons niet meer door. We lopen daar vast in de sneeuw. Einde rit. Maar ja, geen bereik met onze mobieltjes. Dus geen sleepje. Dus ??? Gelukkig zijn we net op de enige plek in een omtrek van zo’n 60 km waar huisjes staan en we vinden een berghuisje die vrij makkelijke open gaat. Zo kunnen we daar de nacht doorbrengen in deze bergen waar het ’s nachts nog behoorlijk vriest. De volgende dag moeten we dan lopend terug naar de bewoonde wereld. En nu niet met de auto maar met blote poten door de riviertjes met vreselijk koud smeltwater. Na 7 uur flink doorstappen krijgen we, van de eerste levende die we zien, voor de laatste 25 km een lift naar het eerste bewoonde huis. Daar regelen daar logies en een sleepje. Een flinke ruk en de auto is weer los en we kunnen weer terugrijden. Mooi weggetje maar vier keer het zelfde ?
Na dit avontuur hebben we betere wegen uitgezocht en zijn via de zuidweg naar gevolgen van de laatste vulkaanuitbarsting gaan kijken. Totdat we minder dan 50 meter zicht hebben door het stof. Terug richting Reykjavik. Onderweg nog een wandeling gemaakt over een echte grote gletsjer met ijs van een paar honderd meter dik. Imposant hoewel de kleuren die een gletsjer kan bieden niet tot zijn recht kwamen door al het vulkaanstof wat altijd op deze gletsjers ligt. Ook een bezoek aan “de bleu lagoon” hoort bij een IJslandbezoek. Het is een meertje gevuld met zeewater van 38 graden. Veel zout en pastelblauw. Daar in de buurt is ook de kloof tussen Amerika en Europa die elk jaar 2 cm breder wordt. IJsland is een prachtig land met meer paarden dan mensen. We graag nog een keer terug om nog meer van het land te zien.

Reykjavik
In een voorstad van Reykjavik Hafnarfjordur liepen we tegen een leuk restaurant en hotel aan in Vikingstijl. Bij de kamer met ontbijt konden we gebruik maken van een zwembad, de sauna en de hot-tub. Een hot-tub is een soort jacuzzi maar dan zonder bubbels en gevuld met zwavelhoudend grondwater van 38 – 40 graden. Het water en de verwarming komt uit de hete grond onder IJsland op zo’n 70 meter diepte. Vanaf Hafnarfjordur hebben we Reykjavik verkend. Er is daar best wel wat te zien maar het houdt niet over. Het winkelcentrum is klein met veel unieke winkeltjes, er is een schitterende moderne kerk en de nodige beelden te zien. Ook zijn er wat uitkijkpunten in de stad. Toeristische hoogtepunten; Gebraden Puffinborst, heel veel bont, leuke knuffels in de vorm van ijsberen en zeehondjes en natuurlijk veel met de vlag of de afbeelding van IJsland.
Ons vliegtuig bracht ons op de maandag weer netjes terug naar de Faroes waar we onze SHISHCO weer gauw opzochten.

• 20 Juni 2011 - 11:15

Jeanne:

Ha Jannie en Frans,

Wat een geweldig avontuur weer in IJsland!! Leuk jullie verslag ervan te lezen. De foto's alleen verkleind kunnen zien, ziet er super uit dat landschap, te gek.
    Het zit soms ook wel bar tegen zo te lezen,jeetje! Hoop dat jullie met terugvaren naar NL "wind mee hebben", in alle opzichten. Op de buienradar zie ik nu in ieder geval een onbewolkte Noordzee maar goed dat kan zo veranderen. Take care en een goede veilige terugvaart.
    Met liefs,
    Jeanne

• 21 Juni 2011 - 20:28

Angela:

Hallo Jannie en Frans!
    Zojuist jullie verslagen 3 tot en met 5 gelezen. Heftig allemaal! En dat noemen ze dan ook nog vakantie..... wij zitten inmiddels in Simrishamn in Zweden en hebben ook wat harde wind en flinke golven meegemaakt. Vonden wij. Maar nou ik dit gelezen heb, zijn wij echt op een vakantie trip!!
    Ik blijf jullie volgen. Doe voorzichtig en we duimen voor beter weer met jullie terugreis.

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009