12/13 ST. LUCIA - MARTINIQUE - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 12/13 ST. LUCIA - MARTINIQUE - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

12/13 ST. LUCIA - MARTINIQUE

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

15 Februari 2013 | St. Lucia, Castries

CARNAVAL CARIBEAN STYLE
Een groot feest

VERWAAID
Voor het carnaval hebben we een paar dagen “verwaaid” gelegen op St. Vincent. Er werd iets meer wind verwacht en we waren ook toe aan een paar dagen niks. Heerlijk wat luieren, internetten, snorkelen, boodschapjes doen en een terrasje op zijn tijd. Janny heeft zelfs een taart gebakken.

EVEN NAAR HUIS
Dat zouden we allebei best graag even doen. Nu bij Marina en Emiel de tweede zoon, Tijs, is geboren en bij Floor en Roland ook een kleintje op komst is. We missen dat feest nu echt en moeten daar nog bijna 5 maanden lang op wachten.

BIJNA EEN MEGAJACHT GERAMD
Na St. Vincent kwam St. Lucia. Daar ankerden we in het donker met hulp van een local op een “veilige” plek vlak voor 3 megajachten in 20 meter diep water. Nu moest echt al onze 60 meter ankerketting eruit en we lagen als een huis, dachten we. Tot we de volgende ochtend wakker werden van het rammelen van de ankerketting. We lagen inmiddels op 35 meter diepte en waren al een megajacht voorbij en gingen op de volgende af. We konden een scheepslengte tussen ons en de laatste 2 megajachten houden maar dat ging niet vanzelf. Net op tijd wakker en geluk gehad. Het anker ophalen was de volgende klus. Want we hadden inmiddels meer dan 80 meter water onder de kiel en de hele ketting met anker hingen nu recht naar beneden. En dat moesten we weer ophijsen: de ketting, het anker en de weerstand door het verleieren, samen ruim 150 kg. De ankerlier kon dat op geen stukken na aan. We hebben de boel meter voor meter met de schootlier naar boven getrokken. Een uurtje ploeteren en toen konden we weer weg.

DROOMBAAI
DE baai van St. Lucia is de Marigot baai. Een plaatje. Een mooie diepe baai met rondom prachtige bebouwing en echte bountystrandjes. De film Dolittle is er opgenomen. Helaas bleek de echte baai met de restaurantjes rondom vol te liggen met mooringen die voor heel veel geld te huur waren en zo werden we gedwongen verder buiten te ankeren samen met vele anderen die geen onbeperkt budget hebben. Vanaf die plek hebben we in een paar dagen wat van het eiland en de gezellige hoofdplaats bekeken.

INKOPEN OP MARTINIQUE
Op Martinique kwamen we vlak voor het carnaval aan bij de hoofdplaats Fort de France. Van ver af konden we de flatgebouwen en westerse huizen al zien staan. Toen we voet aan land zetten waanden we ons in een willekeurige Franse kustplaats. Druk autoverkeer met stoplichten, voortdurend sirenes van politie, brandweer en ziekenauto’s en de bevolking loopt er keurig gekleed en op schoeisel rond. Een prettige bijkomstigheid was dat ook de winkels westers zijn en we weer van alles konden kopen zoals croissants, baquettes, wijn, kaas, koffie, vleeswaren voor op brood en meer van die spullen die we sinds de Canarische eilanden niet meer gezien hadden.

CARNAVAL
En toen was er carnaval. We hadden het natuurlijk liever in Rio of Trinidad beleefd maar Martinique mocht er ook zijn. Van zaterdag tot en met woensdag een groot feest. Alleen de parade duurde al een halve dag. En daarna ging het feest door tot zo 6 uur in de morgen. In de parade de mooiste kostuums en de ene drumband na de andere die om het hardst zonder ophouden speelden in een sambaritme. Opvallend was het aantal als vrouw verkleedde mannen. Sommige die helemaal vrouw waren geworden en anderen die als stoere bonk als vrouw uitgedost waren. Lachen, gieren, brullen. Relatief weinig drankgebruik en heel veel plezier. Wij ook.

VERDER
We zijn niet tot het eind van het carnaval gebleven en zijn nu op weg naar Dominica. We houden jullie op de hoogte. Blijven jullie ook reageren.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 15 Februari 2013 - 17:29

Annie:

Hee Janny en Frans,

We hebben tegelijk geschreven, ik een stukje.... waar blijven ze... en daar waren jullie weer.
    Weer heel veel beleefd, geweldig.
    Frans, gefeliciteerd met je kleinzoon Tys.

Tot schrijfs,
    Groet Annie.

• 15 Februari 2013 - 21:16

Foekje:

Hoi Frans en Janny,
    Frans gefeliciteerd met jou kleinzoon!Super!
    Alles gaat hier zo zijn gangetje.
    Het wintertje kwakkeld door en inmiddels verlangen we naar de lente en aub geen sneeuw meer!
    Ik wil het warme zand ook wel weer tussen de tenen voelen maar ja nog effies doorbijten.
    Ik wens jullie nog veel mooie belevingen want dan kunnen wij ook weer even meegenieten!
    Oant sjen en x

• 15 Februari 2013 - 21:50

Gezina:

wat maken jullie toch geweldige gebeurtenissen mee echt super!!! jaloers??? ja toch wel!!!
    ook fijn dat weee genieten van die mooie plaatjes.... en van harte met een kleinkind erbij!!! tegen de tijd dat jullie weer aanmeren hier kan je voorgoed genieten van het opa en oma zijn.... dus vooral doorgaan met genieten hoor.............hier gaat alles zijn gangetje wat bij deze tijd van het jaar past, een kwakkelwnter is het zeker denk je dat het voorbij is gaat het ineens weer sneeuwen en is de voorspelling voor komende week weer winters met kou yzel sneeuw en een paar graden onder nul. wat mij betreft hoeft het niet meer laat het maar een vroegvoorjaar worden...........
    of anders toch maar de tocht der tochten... hahaha

wij wensen jullie alle goeds toe , nog veel plezieren een behouden vaart. x jes van jan fleur en gezina....

• 15 Februari 2013 - 23:17

Irene En Henk:

Hallo Jannie en Frans.
    Van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon.
    Ik begrijp dat jullie even de ogen dicht willen doen ,en dan hup even terug in nederland.
    Kon dat maar he.Ik probeerde dat wel eens als ik wat heimwee had als ik in Zuidafrika een paar maanden was.Blijf maar daar nog even het is hier best nog wel koud bbbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrr.
    Genieten maar jullie berichten vinden we erg leuk om te lezen. tot de volgende keer tuut van ons groet henk en irene

• 16 Februari 2013 - 15:33

Monique:

Hoi Frans & Jannie,
    Wat een mooie foto's en wat een mooi "vrouwen" (haha). Ik ben nu bezig met een cursus Meteo en routeplanning van de Toerzeilers en ga ook nog een manoeuvreerles en EHBO doen. Ik lees met veel plezier jullie verhalen. Gefeliciteerd met jullie kleinzoon.
    groet,
    Monique

• 16 Februari 2013 - 20:10

Marjan:

Hai Jannie en Frans,
    Gefeliciteerd met jullie kleinzoon! Kan me voorstellen dat het in zo'n geval lastig is dat je zo ver uit de buurt bent. Maar verder is het wel super genieten!

We zijn net terug van een weekje sneeuw......maar een weekje op martinique zou ook niet verkeerd zijn ;-).
    Nog veel plezier,
    Milo en Marjan

• 17 Februari 2013 - 13:05

Marina:

Hallo luitjes,
    Nog wel eens lees ik dat jullie net op tijd ontdekten dat het anker niet goed pakte. Misschien toch maar het ankeralarm aanzetten op de GPS?
    We zien jullie graag heelhuids weer thuis.
    Liefs Marina

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009