12/13 ENGELAND - BELGIE - NEDERLAND - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 12/13 ENGELAND - BELGIE - NEDERLAND - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

12/13 ENGELAND - BELGIE - NEDERLAND

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

25 Juni 2013 | Nederland, Lelystad

WE WILLEN TERUG NAAR DE CARIEB
Wat is het hier een rot weer.

EN NU NAAR HUIS
Op de Azoren hadden we het in een keer gehad. We wilden naar huis. Na 3 eilanden van deze schitterende eilandengroep te hebben gezien, hebben we de trossen los gegooid en zijn als een speer naar Europa gezeild. Steeds meer kleren aantrekkend tegen de kou.

ALLES GAAT STUK
Op een zeilreis als deze en zeker als je langer weggaat, gaat alles aan boord kapot. Het maakt niet uit of je een nieuw schip hebt en nieuwe spullen of oud. Het zout dringt uiteindelijk overal in door en vreet binnen veel apparatuur stuk, zoals telefoon, laptop, fototoestel en buiten doet de zon z’n vernielende werk met de UV stralen. Zeilen, stiksels, leren handgrepen, het lakwerk en het teak, alles gaat kapot.

Regelmartig zitten de brandstoffilters van de motor verstopt. Ook gaat de boot een keer ergens lekken waar je het beslist niet wilt en wordt binnen van alles nat. We hebben een heel aantal schepen met een grote of kleine schade gezien. Volgens ons een van de naarste dingen is gebroken mast. Als je niet tegen tegenslagen kan. Niet ver en lang weg gaan.

RILLLEND TERUG
De tocht van de Azoren naar huis was weer een aanslag op de boot en op ons. Veel harde tegenwind tot zo’n windkracht 8-9 met hoge golven. En de temperatuur zakte naar voor ons ongekende waarden. Dikke kleren aan, 4 lagen in plaats van een zwembroekje. Een tussenstop in Guernsey en toen weer met dezelfde harde wind, nu gelukkig van achteren, naar Oostende.

HALT DOUANE
Onderweg naar Nederland waren er waarschuwingen voor harde tot stromachtige wind. Daar hadden we geen zin in op het laatste stuk en zo zijn we kalm aan via de Roompot (Zeeland) en IJmuiden naar huis gesukkeld. Storm hebben wij niet meer gehad, eerder windstilte. Net voorbij Schevenigen kregen we nog bezoek van de douane. Ze zijn zo’n 1½ a 2 uur met 3 man aan boord geweest en hebben de hele boot op de kop gezet. Echt geen enkel opbergvak is overgeslagen. We hadden wat ruim drank en wat dubieuze schelpen aan boord, maar gelukkig was alles nog net aan de veilige kant en was er verder niets illigaals. We mochten door.

FEESTJE
Onze aankomst was een feestje. De meest dierbaren hadden zich in de haven verzameld en stonden ons op te wachten. De Champagne knalde en voor iedereen naar huis was was het donker geworden. Een prachtige afsluiter.

JALOERS
Natuurlijk hebben we vele volgers jaloers gemaakt. Maar het is ons gebleken dat het een kwestie is van plannen om zo’n reis te maken. Wij zijn er, te laat, achter gekomen dat we dit 15 tot 25 jaar eerder hadden moeten doen. Gewoon plannen dat je een jaar weg gaat en dan doen. Succes.

VERDER
We zijn weer thuis in het koude kikkerland en genieten van alle familie en vrienden die we zo lang niet gezien hebben. De boot ligt in de box in Lelystad. Het opknappen kan beginnen. DE reis is voorbij ! Plannen . . . . vast wel !

BEDANKT
Bedankt voor het lezen van onze verhalen en zeker ook de reacties daarop. We zullen thuis een beperkte powerpoint presentatie maken van de mooiste foto’s. Als we elkaar treffen en de computer is mee kun je een live verslag krijgen. Tot ziens en/of tot het volgende avontuur.

GROET
Frans van Buuren & Janny van der Jagt

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 25 Juni 2013 - 18:26

Gerard En Anneke:

Wie verre reizen maakt kan veel vertellen. Oom maar op, wij luisteren wel.

• 25 Juni 2013 - 19:51

Herman Van Kleffens:

Bedankt voor jullie leuke verslagen en mooie plaatjes. Fijn dat jullie weer behouden zijn aangekomen!
    Hopelijk duurt het niet te lang voor ik jullie verhalen live kan horen.
    Hartelijke groet,
    Herman.

• 25 Juni 2013 - 20:14

Roel & Jacqueline:

Hallo Frans en Janny,

Tsjeetje, wat zijn jullie hard gegaan! Wij liggen nog in Mindelo en genieten er dagelijks in korte broek en t-shirt, haha. Maar natuurlijk gelukgewenst met jullie behouden terugkeer in het koude Lelystad. Vanavond gaan we nog even naar Christine en morgen is weer een nieuwe dag. We hebben het ook verschrikkelijk druk met reparaties van alles wat kapot gaat, hoor! Herinneren jullie je Dave (de gitarist) en Gerry ( de Noor) nog? Zij zijn nu beiden in de Carieb. We hopen echt binnenkort weer eens van jullie te horen...

Roel en Jacqueline.

• 25 Juni 2013 - 22:07

Mieke En Gerhard:

Hallo Frans en Janny.

"Welkom thuis ".
    Zal even duren voor jullie weer geaard zijn op Hollandse bodem.

Hopen jullie weer te ontmoeten hier,daar of waar dan ook.

Liefs Mieke en Gerhard.

• 25 Juni 2013 - 22:38

Anja:

Prachtig!

En fijn dat jullie gezond en wel weer terug zijn!
    Wat het weer betreft ben ik het helemaal met je eens.
    Misschien zien we elkaar weer op Salsa?

Groetjes Anja.

• 25 Juni 2013 - 22:47

Saskia Van Der Post:

Hoi Janny en Frans,
    Nogmaals welkom thuis. Ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen. Jullie hebben gezorgd dat wij als achterblijvers ook een soort wereldreis gemaakt hebben. Fijn dat jullie weer heelhuids teruggekomen zijn. En de boot??? Die is wel weer op te knappen. En trouwens, niet alles opknappen hoor, nu zit er een enorme herinnering aan.
    Wellicht in de toekomst nog een keer de andere kant van de wereld op met de boot??? Eerst maar even sparen, vrees ik. Hoop snel weer wat van jullie te horen.
    Groetjes, Saskia

• 25 Juni 2013 - 23:29

Ben Vieberink:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Respect dat jullie het gedaan hebben. gefeliciteerd met de thuiskomst en welkom in Nederland.
    Ben Vieberink

• 26 Juni 2013 - 17:33

Henk En Irene:

Hallo Frans en Jannie.
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn van zo,n mooie reis.
    We hebben jullie reisverslagen met veel plezier gevolgd.
    We zijn nu zelf op vakantie met onze boot op wielen ha ha,en zwerven wat door Luxemburg duidsland ?? waar de weg ons leidt.Half Juli zijn we wel weer ergens terug.groet irene en henk

• 26 Juni 2013 - 18:35

Marjan:

Hi Frans en Janny,
    Leuk dat jullie weer behouden terug gekomen zijn. Lijkt me leuk om jullie binnenkort weer te zien en de verhalen live te horen. Maar geniet eerst maar even lekker van je en jullie opa en oma-zijn,
    Groetjes, Marjan

• 28 Juni 2013 - 12:07

Willem:

Janny en Frans,

een mooi einde van alle verslagen. Toch wel chick dat je zo'n douane-onderzoek ook eens mee maakt. Dat geeft je (weer) het gevoel dat je ver weg bent geweest. en tja, gelukkig wist je 15 jaar niet wat je nu weet.
    Nog een tip: je kunt ook met een vliegtuig naar de CARIEB!

Willem Schipper

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009