2013 ENKHUIZEN SINGLEHANDED - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2013 ENKHUIZEN SINGLEHANDED - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2013 ENKHUIZEN SINGLEHANDED

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

09 September 2013 | Nederland, Enkhuizen

6, 7 en 8 september
SINGLEHANDED IJSSELMEER 2013

Moeilijke start
De start van de singlehanded was voor de bijna 30 deelnemers een van geduld, geduld en nog eens geduld. Er stond zo goed als geen wind en iedereen wilde de tocht echt zeilend volbrengen. Bijna de hele ochtend kwam de snelheid niet boven de 2 knopen. Gelukkig kwam er na het middaguur een paar uur een prima windje van 3 Beaufort en spoten de schepen weg.

Kaarten weggooien
De opdrachten van de puzzeltocht leidde ons langs boeien en obstakels die of niet of op een andere locatie op de kaart stonden. Zelfs de kaart van 2012 bleek al verouderd. Hiermee werd bewezen dat zelfs voor het IJsselmeer het aan te raden is om regelmatig een nieuwe kaart te kopen en de oude kaarten maar eens weg te gooien.

Groot geheim
De organisatie hield natuurlijk de eindbestemming geheim. Zo zouden wij de hele tocht moeten uitvaren om in de juiste haven te kunnen eindigen. Speculaties bij het vrijdagavondpalaver en tijdens gesprekken werden door de organisatoren prima gepareerd. Totdat we de opdrachten doorgelezen hadden wisten we niets. Maar we moesten, als laatste opdracht, kunstwerk "de baarmoeder" van Joep van Lieshout vinden. Voor een ieder die iets van Enkhuizen wist was toen verraden dat we het kunstwerk zochten op de hoek bij het Zuiderzeemuseum.

Verdwaald
Aan de kade van de binnenhaven konden we afmeren met behulp van onze van touw zelfgemaakte stootkussens. Daar stond spraakwater klaar voor de solisten die zich hier weer ontpopten tot gezellige sociale zeilers. Tijdens deze borrel belde een deelnemer met de woorden: “Ik ben hier in Andijk en daar is het niet, denk ik ? ! “ Ook al was hij even verdwaald kon hij nog op tijd komen voor zijn welverdiende opkikkertje.

Saaie pieren
Een restaurant aan de binnenhaven stond open voor de groep hongerige wolven. Weggespoeld met de nodige alcoholica werd van een drie-gangen-diner genoten. Tussen de gangen door werden de tafelgesprekken verstoord voor speeches en werden de prijzen voor de beste en de poedel uitgereikt. De solozeilers bleken weer verre van saaie pieren. Zelfs na sluitingstijd ging de gezelligheid door aan boord van de diverse jachten tot in de kleine uurtjes.

Goede goden
De volgende ochtend regende het bakken. Maar de goden waren ons gunstig gestemd. Want tegen vertrektijd werd het droog en genoten we van schitterend weer tijdens onze terugtocht naar onze thuishavens. Terugkijkend was het weer een beregezellig weekend met geweldig fijne mensen. Dank voor de Toerzeilers en in het bijzonder de organisatie van dit toffe evenement.

• 11 September 2013 - 20:16

Mia Veltman:

Hoi Frans en Jannie,
    We zijn even in drachten bij onze dochter op bezoek en gaan het weekeind de verjaardag vieren van onze jongste dochter in Zürich.
    Volgende week vrijdag vliegen we weer terug naar Terceira.
    Wijtze heeft misschien een nieuwe heup nodig en dan zoeken we een gemeubileerd onderkomen. Misschien kunnen we elkaar dan weer ontmoeten.
    Hartelijke groeten ,MIA

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009