12/13 DOMINICA - GUADELOUPE - Reisverslag uit Portsmouth, Dominica van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 12/13 DOMINICA - GUADELOUPE - Reisverslag uit Portsmouth, Dominica van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

12/13 DOMINICA - GUADELOUPE

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

25 Februari 2013 | Dominica, Portsmouth

PIRATES OF THE CARIBBEAN
De filmlocaties

JACK SPARROW / Johnny Depp
De film Pirates of the Caribbean is opgenomen op o.a.St. Vincent en Dominica. Op de kaarten staan piratenvlaggetjes bij de locaties waar filmshoots gedaan zijn. Zo kwamen we op St. Vincent op een filmset met een fotoreportage van de shoots met Johnny Depp als Jack Sparrow en tijdens een rondvaart op de Indian river op Dominica kwamen we bij het moeras waar weer een andere aflevering van de film was opgenomen. Prachtige locaties en natuurlijk heerlijk film- en fotoweer.

PURE ARMOEDE
Na Martinique kwamen we op Dominica. Van een van de rijkste naar een van de armste eilanden van de Carieb. Houten huisjes van een paar vierkante meter, mensen in versleten kleding en amper een luxe artikel in de winkels. Het is er wel weer goedkoop en op een of andere manier zijn de mensen er aardiger en krijg je sneller een band met ze. Dominica is schitterend doordat het een van de natste eilanden is met veel regen. Er groeit alles wat je maar aan gewassen bedenken kunt in overvloed. Zowel in het wild als op platages en in de tuintjes. En dat is weer rijkdom. In een rondrit met een gids zijn we veel te weten gekomen over de mensen, de geschiedenis en de economie.

DOOR DE STEIGER GEZAKT
Ook al zou je verwachten dat Frans met zijn “nieuwe” gewicht toch nog door een steiger kon zakken, het was Janny die erdoor ging. Het was zo’n mooi idylisch steigertje van ruwe boomplakken. Kijk straks maar naar de foto’s. Gelukkig kon ze haar evenwicht houden en liep het goed af.

KIELHALEN
Bij de eilandjes Les Saintes voor Guadeloupe werden we keer op keer van onze ankerplaats weggestuurd door de havenmeester ( die alleen Frans sprak ) met steeds de woorden: “Ne pas possible.” En toen we eindelijke een vrije mooring zagen ging hij die reserveren voor een vriendje van hem. Ik kon de man wel kielhalen. De vierde ankerplek was in orde, maar toen lagen we te ver van de stad af en moesten we die avond aan boord blijven.

VAN WINDKRACHT 1 TOT 9
De weervoorspellingen op “ passageweather.com” gaf 15 tot 20 knopen wind aan voor de komende dagen. Maar ondanks dat kregen we direct al tussen de eilanden 38 knopen en achter Guadeloupe zelf varieerde de wind van bijna niks in heel harde wind. Het deed denken aan iets wat tussen valwind en acceleratiewind inzat. Het vervelende was dat je zo van het ene moment op het andere van 6 knopen wind van bakboord in 32 knopen wind van stuurboord kwam te zitten. Met tweede rif en in-en uitrollende fok was alles goed onder controle te houden.

NET VLIELAND
Hoewel Franse colonies, de stadjes Terre de Haut op Les Saintes en Deshaies op Guadeloupe waren prima. Gezellig druk en nog een beetje authentiek. Je maakte snel een vergelijking met Vlieland. Overal horeca, stalletjes, af- en aangaande ferries en de nodige toeristen. Voor de dinghy’s waren speciale steigers gemaakt en je kon er weer volop boodschappen doen.

DOOIE MARMOTTEN
Bij Deshaies was een botanische tuin en hoewel Frans niets geeft om “dooie marmotten kijken” was dit park ook voor hem de moeite waard. Naast ontelbaar veel soorten planten, struiken en bomen waren er onder andere ook over elkaar heen rollebollende voerhappende Koi karpers, parkieten, papagaaien en zelfs flamingo’s te zien.

CRIMINEEL
Een wandeling die we aan de andere kant van het eiland wilden maken viel helemaal in het water omdat de afstanden groter bleken dan we gewend waren en liften daar ons sterk werd afgeraden vanwege de gevaren om beroofd te worden. Zo kwamen we vlakbij een mooi bos-en wandelgebied waar geen vervoer naar toe bleek te gaan en moesten dat plan aanpassen en belanden in de hoofdstad Pointe a Pitre. Ook leuk, met veel winkels met spotgoedkope kleurrijke kleding, een markthal midden in de stad met kruiderijen en terrasjes met live muziek.

VEDER
En nu naar Antiqua, eiland met 365 stranden, voor elke dag van het jaar één.

Wij blijven schrijven. Blijven jullie ook reageren.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 25 Februari 2013 - 19:40

Annie:

Hee Janny en Frans,

Mooi verhaal met weer veel belevenissen, geweldig....
    Janny, je hebt een beschermengeltje bij je gehad, daar op die steiger of je het is je flexibele lichaam?
    Moet je toch niet aandenken...
    Mooie foto's, Janny, je ziet er goed uit, mooie bruine kleur en je haar is wit, als ik het goed zie.
    Pakken jullie alle eilanden naar boven toe?
    Mensen, geniet zu weer en tot de volgende keer.

Lieve groet van Annie.

• 25 Februari 2013 - 19:48

Nicolette Hooijschuur:

Hola Janny en Frans,
    Como estas? Nou goed, zo te lezen. Als ik de verhalen lees, ruik en proef ik het land. wij zijn net terug uit de Doninicaanse republiek, weer hard gewerkt. Foto's van het project staan op mijn tijdlijn op facebook. Ik heb heimwee naar de overkant van de oceaan. onze puber Annika had ik mee, ze heeft hard gewerkt, wilde ook al niet meer terug. heeft snel een stage plaats voor volgend jaar geregeld, de slimmerd, dan mag ze weer 5 maanden die kant op.
    Geniet ervan! Groeten, Nicolette

• 25 Februari 2013 - 21:59

Saskia Van Der Post:

Hoi Janny en Frans,
    Jeetje wat een schitterende foto's wederom. Echt droomeilanden. Heb zulk poster behang in mijn hobbykamer, dus als ik nu boven kom, zal ik aan jullie denken dat jullie daar in het echt zitten.
    Janny, hoop dat je je niet bezeerd hebt tijdens het kraken van de steiger. Hoe kan dat nou, want volgens mij zijn jullie beiden lichtgewicht geworden als ik zo de foto's bekijk. Maar Janny, ik weet dat je wel wat aan kunt??? Sterke meid. Geniet nog heerlijk van al dit moois, het is hier in NL nog steeds half winter. Denk je dat het voorjaar gaat komen, ligt er weer een pak sneeuw de week erop. Dus voor het weer hoef je nog niet terug. Zie weer uit naar jullie volgend verhaal.
    Groetjes, Saskia

• 25 Februari 2013 - 22:51

Leo:

Moi Frans en Janny,
    Allereerst nog natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie (klein)kinderen.
    De generaties volgen elkaar sneller op dan je soms eigenlijk zou willen......
    Maar zo heeft iedere levensfase z'n geluk.
    En jullie op zo'n avonturentocht, (al over de helft, dus het is nog wel vol te houden als het even afzien wordt...) Heb gehoord dat er 'witmannen/vrouwen' gezocht worden voor vernielingen aan steigers in het Caribisch gebied....
    Mooi foto's met échte piraten!
    Geniet maar van de warmte daar, het is hier soms nog bibberly koud, ben hard aan het werk om de brandstofvoorraden voor de komende jaren op te slaan. Hier in het Noorden volgen de aardbevingen elkaar snel op, gevolg scheuren in de muren en ongeruste dorpen die bang zijn in een paar jaar tijd in ruïnes te veranderen.
    De gezinsuitbreiding hier is niet gelukt, Sue gaat voor de herkansing....
    Toch wel een beetje jaloers op jullie, maar ja, er zijn luxe-paarden en working-class-heroes....
    Lieve groeten vanaf de 'noordpool' en goede vaart en behouden thuiskomst natuurlijk!
    Leo

• 25 Februari 2013 - 23:44

Roel & Jacqueline:

...we volgen jullie. De rust hier in Mindelo is weergekeerd, HAHA. Geniet van al het moois daar. Het is ook onze ervaring dat arme mensen vaak aardiger zijn dan mensen die veel bezitten. Ze schenken ons meestal een blije lach ipv een "business-card". Great!

• 26 Februari 2013 - 08:14

Monique:

Hoi Janny & Frans,
    Wat een belevenissen maken jullie toch mee. Ik geniet van jullie verhalen. Gelukkig, dat je je niet bezeerd hebt toen je door de steiger zakte, want je kan een behoorlijke smak maken.
    Hier in Nederland is het maar koud en af en toe sneeuwt het. Kan je ons niet wat zon sturen?

groetjes
    Monique

• 26 Februari 2013 - 14:58

Ineke Van Der Jagt:

Hoi Frans en Janny,

Dat was weer smullen van jullie verhaal en avonturen. Jullie vertellen op een manier dat je alles gewoon voor je ziet en er ook een gevoel bij krijgt. Wat een andere wereld dan waar wij in leven. Geniet er maar intens van.
    Gelukkig is met Janny alles goed afgelopen. Met een gebroken pootje had je wel een probleem gehad.
    Heb in een boekje over Nicaragua gezien dat daar prachtige dieren (vogels) zijn in de mooiste kleuren. Ook het land met de dorpjes en baaien ziet er heel leuk uit. Dat hebben jullie nog te goed.
    Hier snakken we naar het voorjaar. Maar het lijkt erop dat het nu wat in aantocht is. Dus maar blijven hopen.
    Leuk, die mooie foto's die julllie meesturen. Reizen we toch een beetje mee.
    Wens jullie een goede voortzetting van de reis.
    groetjes,
    Joost en Ineke

• 26 Februari 2013 - 20:41

Gezina:

hallo frans en janny
    wat hebben jullie het daar toch geweldig... bijzonder mooie foto s zo kunnen wij ook een beetje mee genieten....... gelukkig heeft janny geen vervelende gevolgen van die rare steigerval......... was daarna ook wel lachen neem ik aan???

ik ga verhuizen naar een kleine eengezinswoning.. moet wel nog veeel gedaan worden maar verwacht er begin april te kunnen wonen....

dus als jullie weer hier aanmeren dan zijn jullie natuurlijk uitgenodigd......
    maar dat duurt gelukkig voor jullie nog wel een poosje...

heel veel plezier nog samen en een dikke tuut van ons,
    jan en gezina.........................................................................................................................................

• 27 Februari 2013 - 21:33

Mieke En Gerhard:

He Janny en Frans.

Wat een verhalen weer, bijna te mooi om waar te zijn ( behalve de val van Janny Natturlijk ).
    Met nog 365 mooie eilanden te gaan komen jullie vast nooit meer terug.
    Jullie kunnen hier vast niet meer aanpassen.
    Vanuit Zwolle eigenlijk niets te melden.
    Carnaval overleefd en erg gezellig gehad.
    Griep de laan uit gestuurd en nu wachten op de lente en vooral de zon, de leuke buitenactiviteiten en gewoon lekker buiten leven.
    Lieve mensen ga lekker door met genieten en wij blijven van jullie verhalen en foto's genieten.
    Volgende keer fotootje erbij van Frans ( met nieuw gewicht ) haha.
    Groetjes Gerhard en Mieke

• 01 Maart 2013 - 14:09

Gezina:

hi frans en janny

tjonge jullie hebben het alweer druk gehad,ik heb weer met plezier jullie vehalen gelezen.
    en met dte schiet party ook nog baantjer ontmoet????? hahaha......

nou en dan weer die prachtige foto s!! ech heel mooi hoor!!!!

tot de volgende keer maar weer....

grtz jan en gezina x