2011 IJSLAND 3, PETERHEAD - TVOROYRI / FAROER - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2011 IJSLAND 3, PETERHEAD - TVOROYRI / FAROER - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2011 IJSLAND 3, PETERHEAD - TVOROYRI / FAROER

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

02 Juni 2011 | Faroe eilanden, Tórshavn

Etappe 3.

Peterhead – Kirkwall, 114 mijl in 33 uur.

Mooi weerzien.
We vertrekken op tijd uit Peterhead met een lopend uit ZW. Eerst heel kalm maar gestaag steviger tot we constant weer 7 – 8 knopen lopen. ’s Nachts lopen we Kirkwall zonder noemenswaardige wind aan. Gelukkig is het bekend gebied en niets is veranderd. We beleven Kirkwall heel anders dat toen we er met “De Driehoek” waren in 2009. We hebben meer tijd en zien andere dingen.

Kirkwall – Westray, 39 mijl in 7 uur.

Mooi vaargebied.
De beste tijd voor onze tocht is vertrekken 2 uur voor hoog water en dat is om 4 uur ’s morgens of ’s middags. Wij kiezen voor ’s middags en gaan zelfs een uurtje eerder. Maar ondanks alle adviezen en eigen berekeningen hebben we de stroom meer tegen dan mee. De wind werkt eerst niet mee en naar mate de dag vordert zo goed mee dat we weer 30 plus knopen wind hebben. De aanbevolen route tussen de eilanden door geeft wel een idee dat het een mooi vaargebied is met mooie landschappen en prachtige kliffen. Als we bij Westray aankomen stormt het. Met de grootste moeite komen we zonder al te veel schade aan de wal. Gelukkig is het op deze hoogte om 22.00 uur nog lang niet donker.

Vriendelijkheid ten top.
We zitten weer in een depressie en de storm giert maar door. Dan maar leuke dingen doen. In Westray is alles kneuterig. Een soort huiskamerpub, en een dito cafeetje en iedereen is even vriendelijk- We willen nu de puffins weleens zien waar dit gebied zo bekend om is. Maar er is er een feestje in town en zodoende geen excursie of taxi te krijgen. Uiteindelijk kunnen we een roestige BMW 318 met een halve uitlaat huren voor de rest van de dag voor . . . .10 pond all in. Ideaal voor boodschappen, diesel halen en natuurlijk s´avonds de puffins bekijken 12 mijl verderop op een klif.

Westray – Tvoroyri ( Sodero/Faroe eilanden ) 252 mijl in 54 uur.

Afzien.
We vertrekken ´s morgens vroeg. De storm is voorbij en de voorspelingen zijn gunstig. De komende 5 - 6 dagen hoofdzakelijk zuidelijke wind tussen de 4 en 7 Beaufort en een korte periode noordelijke wind tussen de 1 en 2 Beaufort. Maar het begint met pal westenwind 15 – 20 knopen. Maar we maken goede voortgang. De volgende dag is de wind inderdaad bijna weg en wat er is komt uit het noorden. We komen 6 uur niet vooruit. Dan draait de wind zuidoost en zet door tot 25 knopen en zet door. We lopen weer bloedhard en komen tegen onze wens in om ´s nachts 02.00 uur bij de ingang van het fjord van Vaag. Terwijl de Faroe´s de vorige dag nog van 70 mijl afstand te zien waren, zien we ze nu pas als we er een halve mijl voor liggen. Geen vuurtoren of ingang te vinden. Nevel en donker. Na 2 pogingen om bij 30 – 35 knopen wind met torenhoge golven met brekers binnen te lopen geven we het op. Nooit bij nacht een onbekende haven aanlopen !! De oceaan weer op en bijliggen. Ook geen pretje maar wel veilig. De golven tussen de eilanden rechtstreeks van de oceaan zijn echt gigantisch. Met wat weerinfo van een groot schip in de buurt gaan we na 7 uur bijliggen terug naar een volgend fjord. Daar kregen we les in valwinden. Die zijn niet alleen loeihard maar komen ook van alle kanten. Maar aan ons gevecht komt een eind en we leggen veilig aan in Tvoroyri op Sodero. De wind zal ons daar de komende dagen vasthouden. Het waait in de haven nog steeds 30 – 35 knopen.

• 04 Juni 2011 - 15:45

Ans Van Den Berg:

Beste Frans en Janny,

Wat een avontuur zeg. Het leek mij geen pretje in die storm. Deed mij denken aan een tocht lang geleden op de Noordzee, terug vanuit Zeeland naar Ijmuiden. De wind trok toen steeds harder aan en als enige uit de familie stond Frans nog overeind achter het roer. De rest was geveld door de zeeziekte. Wat was dat een zware tocht! Maar vergeleken bij jullie avontuur maar kinderspel. Ik wens jullie vanuit Leeuwarden, comfortabel vanachter het bureau met onder de voeten, vaste grond nog een heel fijne tocht.

Groetjes
    Ans

• 04 Juni 2011 - 16:32

Gerard:

We "volgen jullie" en als de weerkaarten op tv worden getoond, zagen we vaak boven Schotland de lagedrukgebieden (1005 mb) en isobaren die zeer dicht bij elkaar kwamen; veel zwaar weer zeiden wij al tegen elkaar. Goed dat jullie berichtjes kunnen sturen om de thuisblijvers gerust te stellen ! Heftig hoor, zo'n reisje !!

• 04 Juni 2011 - 18:48

Harry:

Hallo Frans en Janny

Erg leuk om de reisverslagen van jullie te ontvangen en te lezen.Als ik het zo lees is dit een voorproefje op de grote wereldreis straks.Toen ik zelf 2 maanden het gezeild in het zuiden van portugal met een 30-tons zeilboot heb ik ook ervaren dat de zee mooi onvoorspelbaar en angstig kan zijn dus veel respect voor jullie met de (kleine) Shishco.Ik ben ondertussen weer redelijk herstelt en werk volgende week nog halve dagen en hoop dan weer volledig aan de slag te kunnen.Ook ben ik weer vrijgezel en vind het tot nu toe erg prettig voor zo lang het duurt.Zo dit was voor mij weer een hele opgave om wat leesvoer voor jullie neer te zetten maar vind het wel leuk.Sterkte en veel plezier en tot hoorns.

Harry

• 04 Juni 2011 - 20:09

Joost En Ineke:

Nou, als wij dit lezen dan krijgen we het gevoel dat deze keer niet wij maar jullie een spannend avontuur ondergaan. Jullie krijgen het met weer en wind wel voor de kiezen. Hoop dat jullie wel genieten. Lijkt me wel een voldaan gevoel als je weer heelhuids aangekomen bent. Doe wel voorzichtig hoor.
    Wij zijn afgelopen woensdag Italië binnengereden, na nog een fijne tijd in de Provence. Wat hebben we van Frankrijk genoten en wat hebben we fantastisch mooi weer. De bedoeling is om nu rustig Italië door te trekken richting Istrië en Kroatië. We doen het lekker kalm aan, hoeven niets en kijken per dag wat we willen en waar we naar toe gaan.
    Wel een leuke manier om zo contact met elkaar te houden.
    Jongens, houd je taai en tot een volgende keer.

gr. mede namens Joost,
    Ineke

• 04 Juni 2011 - 20:22

Annie:

Hey Janny en Frans

Hoe is het met jullie, moe denk ik na zo,n lange tocht. Ik denk af en toe af zien.....een zware tocht.
    Ik pak de kaarten erbij en kijk waar jullie nu zitten, weer een stukje dichter naar IJsland.
    Janny, leuk die sms-jes.
    Puffins is als ik het goed begrijp een bezienswaardigheid, ik had al geschreven, zijn ze lekker, neem wat mee....ha ha. Ik zoek het op.
    Lieve mensen, ook genieten onderweg van deze reis.

Liefs van Annie

• 04 Juni 2011 - 20:51

Anja Betten :

Bedankt voor jullie attente felicitatie!!! Super dat jullie er aan gedacht hebben.
    Wat maken jullie er weer een fantastische reis van. En spectaculair zo'n windhoos en storm.
    We wensen jullie een hele fijne en voortvarende tijd toe met veel mooi zeilweer! We zullen
    jullie reisverslagen lezen, zo reizen we toch een beetje mee om de wereld! Pluk de dag en
    geniet er van! We horen jullie vanzelf wel eens weer.
    Liefs met knuf van Peter en Anja en Liza

• 05 Juni 2011 - 10:28

Femke Hospes:

Hallo Janny en Frans,

Gisteren heb ik deze site van Annie doorgekregen en met heel veel plezier en heimwee naar deze site lees ik jullie reisverslagen. Wat maken jullie een fantastische reis en wat zijn jullie al een eind opgeschoten. Succes en veel plezier de komende tijd en ik zal jullie blijven volgen, leuk!

Groeten Femke (dochter Annie)

• 05 Juni 2011 - 10:55

Gerhard En Mieke Ber:

Hoi Frans en Janny,
    Nou,nou wat een heftige avonturen beleven jullie zeg. En alles zonder ruzie !!!!( of is dat wat je hoort in sluizen bij amateurzeilers ).
    Het is zo leuk jullie te volgen.
    Mooie foto's erbij en het zien van zoveel zeehonden is natuurlijk helemaal geweldig.
    Zulke beelden verlaten je netvlies nooit meer.
    Hier alles oke, veel buitensalsa op komst deze maand en bij goed weer gaan we daar heen.
    Eind van de maand Juan Luis Guerra en Belgie, ook leuk.
    Een behouden vaart en tot het volgende verslag.
    Groeten van Gerhard en Mieke

• 05 Juni 2011 - 15:45

Tjitske Aans:

Wat een prachtige reis! Maar wel veel wind... Wij volgen jullie reis helemaal. Wees voorzichtig en groetjes van
    Siebe en Tjitske

• 05 Juni 2011 - 18:32

Leon:

Hoi Frans en Janny,
    erg leuk om jullie zo te kunnen volgen. En via marinetraffic.com is de route ook goed terug te vinden. Na Kirkwall is er helaas geen signaal meer maar gelukkig vandaag weer een bericht. Wat een tocht zeg. Ik hoop dat het weer beter wordt en jullie verder kunnen. behouden vaart en succes.

Groetjes en ik blijf jullie uiteraard volgen

Leon

• 05 Juni 2011 - 18:43

Peter En Barbara:

Harde wind hield ons vandaag vast in Enkhuizen. KNRM druk bezig op het IJsselmeer...en dan lezen we jullie verslag. Zeven uur bijliggen en golven die iets ...hoger zijn dan die bij het Enkhuizerzand.
    Wat een sfeerplaatjes die jullie ons laten zien; we genieten wederom van jullie verslag.
    Heel veel succes met de laatste etappe !

• 05 Juni 2011 - 21:23

Annette En Hans:

Hallo verre reizegers! Fijn weer van jullie te horen: AIS laat al sinds Kirkwall niets zien! Wat een barre tocht! Ben benieuwd naar nadere verhalen over een paar weken. Veel succes weer verder, liefs Annette (hier gister 47 mijl in 9 uur, wind 5, zonnig en warm, vandaag onweer en stortregens)

• 06 Juni 2011 - 05:41

Erik:

Beste Frans en Janny,

Mooie tocht en een mooi verhaal. Blijkt maar weer eens dat de Driehoek voor een aantal mensen een opstap is naar nog meer en vaak wat grotere reizen. Veel plezier en een behouden vaart gewenst!

Erik

• 14 Juni 2011 - 15:07

Annie:

Hey Janny en Frans

Even niets gehoord van jullie. Of al weer onderweg op de terugreis en zitten jullie misschien alweer midden op zee?
    Is Ijsland zo bijzonder dat je bent blijven hangen.....
    Ik ben benieuwd naar de verhalen over Ijsland.

Goede reis weer en tot horens,
    Lieve groet van Annie.

• 19 Juni 2011 - 10:36

Piet Kousemaker:

Jo Frans en Janny,, ik volg jullie op de voet. stop.
    Gaaf hoor zo'n reisje. stop.
    Ontzettend veel plezier. stop.

Grt Piet. stop.

Later. stop :)