2016 STOCKHOLM - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu 2016 STOCKHOLM - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van SHISHCO SY - WaarBenJij.nu

2016 STOCKHOLM

Blijf op de hoogte en volg SHISHCO

20 Juli 2016 | Zweden, Stockholm

WIND MEE.

Bijna de hele reis naar Stockholm hebben we de wind mee. Niet dat dat altijd lekker zeilt want met 30 knopen wind van achter rolt het behoorlijk. Opschieten doet het zeker.
We varen in 10 dagen naar Stockholm. Het laatste stuk in dagtochten tussen de rotsen door. Veel gedetailleerde kaarten en een goede plotter/laptop zijn heel wenselijk. De betonning is echt Scandinavisch slecht zichtbaar. We moeten er weer erg aan wennen.

ALLES NIEUW.

Stockholm is heel erg nautisch. Het bestaat uit 24 eilanden en dus veel water rondom. Je ziet er alles varen van kano tot stoomboot tot cruiseschip. Bijna alles wordt hier vervoerd over het water. Echt fantastisch om hier op eigen kiel te mogen zijn en bijna naast het beroemde Vasamuseum. Varen is wel even wat anders als het varen op het IJsselmeer. Alle ondieptes zijn hier rotsen en voor je het weet zit je er bovenop. Het gaat hier binnen een paar meter van 20 meter diepte naar 0. Dat is wel even wennen. Heel goed de kaart bestuderen.

MOTORPROBLEMEN.

We gaan in Stockholm in de meest centrale haven liggen bij het Vasamuseum. Onze dynamo heeft het begeven en een nieuwe wordt opgestuurd door Roelof van TCN Sneek. Daar heb je wat aan ! Bovendien heeft de motor er 2 ½ liter motorolie uitgegooid in 2 dagen motorgebruik. Ergens lekt of verbruikt hij en ook dat vraagt aandacht.

MET DE VEERPONT.

We kopen een 3 daags kaartje voor openbaar vervoer en dat is echt het einde. Op loop afstand gaan de veerponten naar alle windstreken. Bovendien kunnen we met bus, tram en metro. Na een dag heen en weer reizen beginnen we ons aardig thuis te voelen in de binnenstad. Amsterdam, Istanbul en Venetië mogen dan de naam nautisch hebben maar Stockholm spant toch wel de kroon. Alles is aan het water en overal zijn boten.

WATERSPORT MEKKA.

Van Nederland tot aan de kust van Zweden zagen we alleen wat pleziervaart rondom het Kielerkanaal. Maar we zijn nog geen mijl binnen de eilanden voor de kust van Stockholm en het is nog drukker dan op het Margrietkanaal, Pikmeer en Snekermeer bij elkaar. Overal zeiljachten, speedboten, veerponten en ontelbare haventjes in de inhammen. Hier zie je niets van de vergrijzing. Veel jonge gezinnen en jongelui. Behalve de Zweden zien we in volgorde vanaantallen heel veel Finnen, wat Duitsers, Hollanders en een enkele Fransoos en Engelsman. Als je hier eenmaal bent zie je pas echt hoe onbeperkt groot en mooi dit zeilgebied is. Terecht een Mekka op zeilgebeid. Helaas is het hier maar 2 maanden zeilseizoen.

CONTACT:

Mobiel: 0031-(0)6-51-501059
E-mail: shishco@live.nl

AIS volgt ons, zie:

• 25 Juli 2016 - 15:37

Monique:

Hoi Janny en Frans,
    Heel veel plezier daar in Zweden. Zo te lezen is het een erg mooi vaargebied. Geniet ervan.

groet,
    Monique

• 25 Juli 2016 - 17:05

Piet Weda:

Wens jullie héél veel genoegen, een hele fijne reis en een behouden vaart.
    Groetjes en liefs. Piet.

• 25 Juli 2016 - 17:16

Leon:

Hoi Frans en en Janny,

Leuk verslag. En zo te lezen en te zien aan de foto's weer een leuke tocht.
    Fijne vakantie verder en succes met de reparatie.

Groetjes Leon.

• 25 Juli 2016 - 20:19

Ids Witteveen :

Hallo Frans en Janny,
    Ik lees dat jullie het naar je zin hebben maar toch ook wel wat zorgen hebben.
    Ik hoop dat die zorgen bedwongen kunnen worden en niet jullie vakantie gaan bepalen.
    Veel vaarplezier de komende tijd.
    Groetjes van Ids en Renée Witteveen

• 25 Juli 2016 - 23:27

Anja:

Heey Frans en Janny,

Dat ziet er weer heel mooi uit!
    Heel veel plezier samen!!!!

Groetjes, Anja en Gerrit.

• 26 Juli 2016 - 14:17

Ronald:

Heee ome Frans!

Nou dat klinkt als weer een mooi avontuur zeg! Valt ook vast wel wat te dansen daar denk ik? Hoop dat de 'problemen' snel opgelost zijn en jullie verder ongestoord kunnen genieten daar.
    Groeten aan Janny en vooral genieten daar!

Ronald

• 26 Juli 2016 - 18:03

Roel:

Janny en Frans,

Veel zeilplezier gewenst.

Roel, Mindelo, Kaapverdie.

• 28 Juli 2016 - 19:17

Nicolette:

Mooi verslag! Jullie genieten er mooi van. Groetjes vanaf de baai van St Tropez. ( met de sleurhut op pad) Nicolette en Wilco en Erwin

SHISHCO

Waar de SHISHCO nu ligt kun je zien op: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?MMSI=244630614 Bemanning: Frans van Buuren, 03-01-1953 uit Oudehaske en . . . . . . . Janny van der Jagt, 28-12-1954 uit Zwolle De SHISHCO is een aluminium kieljacht Werf: DEVO, Hellevoetsluis. Type: Koopmans 37 Ontwerp: Koopmans sr. Bouwjaar: 1985/6 Lengte: 11,25 Breedte: 3,40 Diepgang: 1,95 Motor: Buck 36 Pk Schroef: 3 blad vast Waterverplaatsing: 8000 kg Zeilen: Quantum Stuurautomaat: Raymarine Windvaan: Sailomat Radar: 2Kw Raymarine Kaartplotter: Raymarine AIS: Zender /ontvanger Marifoons: Sailor 2 X Reddingvlot: 2 pers. Bell-ship Anker: V. Delta 16 kg. A. Bruce 20 kg Ankerlier: Lewmar elektrisch Ankerketting: 60 mtr. Accu's: 3 Windgenerator: Leading Edge 20 Ah Zonnepanelen: 2 X 6 Ah Antifouling: Intersleek Koken: 3 pits gas Bijboot: Zodiac BB-motor: Yamaha malta

Actief sinds 24 Jan. 2009